ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

شبکه آپتیمیسم (Optimism) چیست؟ ساید‌چین شبکه اتریوم برای کاهش هزینه ها!

شبکه اتریوم در واقع شبکه‌ای عظیم از کامپیوتر‌ها در سراسر جهان است. افرادی تحت عنوان نود (Node) به شبکه عظیم اتریوم متصل می‌شوند و به سرعت و امنیت و همچنین انجام تراکنش‌های شبکه اتریوم کمک می‌کنند و در ازای آن، به عنوان پاداش، رمزارز اتریوم دریافت می‌کنند. انجام تراکنش در این شبکه هزینه کارمزد بسیار بالایی دارد. تیم توسعه‌دهنده اتریوم، همواره به‌ دنبال کاهش کارمزد‌های این شبکه بوده‌اند و راهکار‌هایی هم برای این موضوع ارائه داده‌اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از این راهکار‌ها به نام شبکه Optimism که یک ساید‌چین از شبکه اتریوم است بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هر کدام از نود‌های شبکه اتریوم، باید داده‌هایی که از شبکه اتریوم رد می‌شود را ذخیره و بررسی کنند. با توجه به تعداد محدود نود‌های متصل به شبکه اتریوم و حجم بالای داده‌های موجود در شبکه اتریوم، تعداد داده‌ها از تعداد نود‌ها بیشتر می‌شود که این رویداد طبیعتاً موجب کند شدن شبکه اتریوم و افزایش کارمزد‌های این شبکه می‌گردد.

بسیاری معتقدند با راه‌اندازی شبکه Optimism شبکه اتریوم بسیار پیشرفت خواهد کرد. بعضی‌ها این پیشرفت را با شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) مقایسه می‌کنند، زیرا این دو شبکه از لحاظ کدنویسی و الگوریتم بسیار به هم شباهت دارند.

شبکه Optimism نجات‌دهنده بلاکچین اتریوم!

مشکل مقیاس پذیری شبکه اتریوم و به دنبال آن کارمزد بالای این شبکه بلاکچینی، که طی چند ماه گذشته به بحثی داغ و البته مهم در رسانه‌ها تبدیل شده بود، به لطف شبکه آپتیمیسم تا حدودی حل خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، شبکه Optimism در واقع یک سایدچین از شبکه اتریوم (Ethereum Network) است و بنابراین جدا از شبکه اصلی اتریوم فعالیت دارد. این سایدچین به شبکه اتریوم در انجام محاسبات کمک می‌کند. این محاسبات در خارج از شبکه اصلی اتریوم انجام می‌شوند؛ بنابراین فشار زیادی از روی شبکه اصلی اتریوم برداشته خواهد شد.

تست‌های انجام‌شده تاکنون، نشان می‌دهند که استفاده از سایدچین Optimism می‌تواند کارمزد‌های شبکه اتریوم را تا ۱۰۰ برابر یا حتی بیشتر کاهش دهد! بنابراین استفاده از سایدچین، یک ایده هوشمندانه است که می‌تواند شبکه اتریوم را از لحاظ سرعت، با دیگر شبکه‌های بلاکچینی موجود، قابل رقابت کند.

این سایدچین، کمک شایانی به مقیاس پذیری و افزایش سرعت شبکه بلاکچین اتریوم می‌کند. از لحاظ امنیت و تمرکززدایی نیز سایدچین آپتیمیسم مشکلی در کار شبکه اتریوم ایجاد نمی‌کند؛ زیرا نتیجه تمام تراکنش‌هایی که در سایدچین Optimism انجام می‌شود نهایتاً در شبکه اصلی اتریوم ذخیره می‌شود.

تحلیل‌گران بسیاری معتقدند با راه‌اندازی Optimism Side Chain، شبکه اتریوم رشدی مانند رشد شبکه بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) را تجربه خواهد کرد.

خوشبختانه شبکه Optimism از کیف پول‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و این بدان معنی است که برای کار با این شبکه با مشکلی مواجه نخواهید شد. کیف پول‌های زیر، از شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌هایی هستند که توسط این سایدچین پشتیبانی می‌شوند:

  • کیف پول متامسک (Metamask)
  • آی اِم توکن (imToken)
  • رِینبو والت (Rainbow Wallet)
  • کوین‌بیس والت (CoinBase Wallet)
  • توکن پاکت (Token pocket Wallet)

Optimism

دو مشکل اساسی شبکه Optimism

یکی از مشکلاتی که کاربران سایدچین آپتیمیسم (Optimism) با آن مواجه هستند، دوره قفل هفت روزه است. در واقع شما برای برداشت دارایی‌های خود از این سایدچین، باید حدود ۷ روز پس از ارسال درخواست برداشت، صبر کنید.

مشکل دیگر آن است که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا Dapps های فعال در این سایدچین نمی‌توانند تعاملی با اپلیکیشن‌های فعال روی شبکه اصلی اتریوم داشته باشند. البته گفته شده که این مشکل قابل حل است و به زودی برطرف خواهد شد.

دوره قفل هفت روزه برای درخواست‌های برداشت، به دلیل افزایش امنیت اضافه شده است. از آنجایی که این سایدچین به تازگی شروع به کار کرده است، توسعه‌دهندگان این شبکه باید بسیار مراقب باشند تا مشکلی برای شبکه پیش نیاید که اعتماد کاربران نسبت به آن کاهش یابد.

آیا با راه‌اندازی شبکه Optimism قیمت هر واحد اتریوم کاهش پیدا می‌کند؟

همان‌طور که مطلع هستید، با هر تراکنش در شبکه اتریوم، مقدار مشخصی کارمزد از انجام‌دهنده تراکنش دریافت می‌شود. این کارمزد‌ها نیز به اتریوم دریافت می‌شود و این بدان معنی است که با راه‌اندازی سایدچین آپتیمیسم و کاهش مقدار کارمزد شبکه، قطعاً مقدار کمتری اتریوم از هر شخص دریافت می‌شود و به دنبال آن تقاضا برای خرید این رمزارز کاهش می‌یابد.

بنابراین، باید منتظر کاهش قیمت اتریوم باشیم؟ جواب کاملاً واضح است؛ ممکن است در کوتاه‌مدت، ارزش هر واحد اتریوم کمی کاهش یابد اما به این مسئله توجه کنید که شبکه اتریوم به دلیل بالا بودن کارمزد‌های دریافتی و کند بودن و مقیاس پذیری پایین، تعداد زیادی کاربر را از دست داده است.

تحلیلگران معتقدند با افزایش مقیاس پذیری شبکه اتریوم از این راه و کاهش کارمزد‌ها، کاربران زیادی به شبکه اتریوم برمی‌گردند. بنابراین در بلندمدت، کاهش تقاضایی برای اتریوم ایجاد نمی‌شود؛ زیرا وقتی مقدار کارمزد کاهش یابد، کاربران بیشتری به شبکه اتریوم بازمی‌گردند و از این‌رو، فعالیت و حجم تراکنش‌ها در شبکه افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس، حجم بالای تراکنش‌ها، باعث افزایش تقاضا برای اتریوم می‌شود. نهایتاً افزایش حجم تراکنش‌ها باعث افزایش تقاضا برای اتریوم و کاهش کارمزد‌های شبکه، باعث کاهش تقاضا برای اتریوم می‌شود. درنهایت، این دو پارامتر همدیگر را خنثی می‌کنند.

اگر مشکل مقیاس پذیری و کارمزد اتریوم حل شود، با توجه به امکانات بالای این شبکه بلاکچینی، بسیاری از کاربران به این شبکه خواهند آمد. بعضی از امکانات و ویژگی‌های شبکه اتریوم عبارتند از:

  • کیف پول‌‎هایی کاربرپسند مانند Dharma و Argent
  • بازار‌های نقدینگی که بازده سالانه بسیار بالاتری از بانک‌ها نیز دارند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار محبوبی مانند صرافی یونی سواپ (Uniswap) که به کاربران اجازه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال‌شان را می‌دهند
  • پلتفرم‌های وام‌دهی شناخته‌شده‌ای مانند finance

اتریوم یک اکوسیستم مالی کاملاً جامع است. شبکه بایننس اسمارت چین، پتانسیل رشد شبکه اتریوم پس از کاهش کارمزد‌ها را به ما نشان داده است. تعداد آدرس‌های بایننس اسمارت چین پس از شروع به کار، از تعداد ۱ میلیون در طی ۱ هفته به ۶۰ میلیون رسید! آیا باید منتظر رویدادی مشابه برای اتریوم بود؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا