ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

ارزهای برتر دائو

دائوها سیستم های غیر متمرکزی هستند که به فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند متکی هستند. هر یک از دائوها، مجموعه ای از کد بوده تا اینکه بر روی بلاک چین که یک سیستم مالی غیرمتمرکز است، اجرا شوند. در حالی که آنها معمولاً برای اسناد عمومی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال مانند NFT شناخته می‌شوند، بلاک‌چین‌ها می‌توانند به روش‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرند.

غیرمتمرکز بودن آنها به این معنی است که توسط یک شخص یا نهاد اداره نمی شوند. قوانین و حاکمیت هر DAO در قراردادهای هوشمند روی بلاک چین کدگذاری شده است و نمی توان آن را تغییر داد، مگر اینکه توسط اعضای DAO به آن رأی داده شود. ساختار هر DAO متفاوت است اما معمولاً هنگام پیوستن به DAO، باید با کد موجود موافقت کنید. البته تغییر آن کد آسان نیست و هر تغییری معمولاً نیاز به رأی گیری بین اعضا دارد.

ارزهای برتر دائو(DAO) براساس ارزش بازار

یونی سواپ(Uniswap)

ارز دیجیتال یونی سواپ، یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که به عنوان تسهیل کننده توکن های مالی غیرمتمرکز دیفای شناخته شده است. یونی سواپ به عنوان یک بازارساز خودکار(AMM)، در نوامبر سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، اما در سال جاری به خاطر دیفای و افزایش معاملات توکن، محبوبیت قابل توجهی کسب کرده است.

هدف یونی سواپ این است که معاملات توکن خود را اتوماتیک نگه داشته و به صورت کامل برای کاربرانی که توکن دارد، باز نگه دارد. در حالی که کارایی معاملات را در مقایسه با صرافی های سنتی بهبود می بخشد. یونی سواپ با حل مسائل نقدینگی از طریق راه حل های خودکار، کارایی بیشتری ایجاد می کند و از مشکلاتی که اولین صرافی های غیرمتمرکز را درگیر می کرد، جلوگیری می کند. در سپتامبر ۲۰۲۰، Uniswap با اعطای توکن حاکمیتی خود یا همان UNI به کاربران قبلی پروتکل، یک قدم فراتر رفت.

ویژگی های یونی سواپ

یونی سواپ به عنوان یکی از ارزهای برتر دائو، برای ایجاد نقدینگی در حوزه دیفای راه اندازی شد. همچنین یکی از بازارسازهای خودکار از پروتکل یونی سواپ برای تبادلات خودکار خود استفاده می کند. یونی سواپ تنها یک صرافی غیرمتمرکز نبوده و در تلاش است که مشکلاتی که در پلتفرم هایی همچون EtherDelta وجود دارد را حل کند.

پروتکل یونی سواپ با خودکارسازی فرآیند بازارسازی، با محدود کردن ریسک و کاهش هزینه ها هر دو طرف معامله را تحریک می کند. این مکانیسم همچنین الزامات هویتی کاربران را حذف می کند و از نظر فنی هر کسی می تواند یک استخر نقدینگی برای جفت توکن ایجاد کند.

آوه(Aave)

از دیگر ارزهای برتر دائو، آوه بوده که دارای یک پروتکل مالی غیرمتمرکز است که به افراد اجازه می دهد تا کریپتو وام بدهند و وام بگیرند. وام دهندگان با سپرده گذاری دارایی های دیجیتال در استخرهای نقدینگی ویژه ایجاد شده سود بدست می آورند، سپس وام گیرندگان می توانند از رمزنگاری خود به عنوان وثیقه برای گرفتن وام فوری با استفاده از این نقدینگی استفاده کنند.

آوه در ابتدا به عنوان ETHLend شناخته شد که در نوامبر ۲۰۱۷ فعالیت خود را شروع کرد؛ اما در سپتامبر ۲۰۱۸ به آوه تغییر نام داد. AAVE به دارندگان هزینه های تخفیفی روی پلتفرم ارائه می دهد و همچنین به عنوان یک نشانه حاکمیتی عمل می کند.

ویژگی های آوه

آوه از جمله ارزهای برتر دائو بوده که این قابلیت را به افراد می دهد تا در حدود ۲۰ ارز رمزنگاری شده وام بگیرند یا وام بدهند، به این معنی که کاربران میزان انتخاب بیشتری دارند. یکی از محصولات شاخص آوه، “وام های فلش” است که به عنوان اولین گزینه وام بدون وثیقه در دیفای قرار دارد و باید در همان تراکنش بازپرداخت شود.

در اغلب اوقات، نقدینگی بسیاری نسبت به وام های مورد نیاز وام گیرندگان در استخرهای آوه وجود دارد. این نقدینگی بلااستفاده در دسترس درخواست کنندگان وام فلش قرار می گیرد. به وامی، وام فلش گفته می شود که نیاز به وثیقه نداشته و مدت زمان بازپرداخت آن به اندازه ایجاد یک بلاک اتریوم است. بنابراین کاربر می تواند طی یک تراکنش مقدار زیادی ارزهای رمزنگاری بدون ارسال وثیقه وام گرفته و در همان تراکنش، همراه با کارمزد پلتفرم، آن را بازپرداخت کند.

توکن کرو دائو(Curve DAO Token)

توکن کرو دائو، از دیگر ارزهای برتر دائو بوده که به عنوان سیستم مالی غیرمتمرکز برای استیبل کوین ها بوده که از بازار ساز خودکار برای مدیریت نقدینگی استفاده می کند. توکن کرو دائو در ژانویه ۲۰۲۰ راه اندازی شد و به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز دیفای است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشته است.

در ماه آگوست، Curve یک سازمان مستقل غیرمتمرکز DAO را راه‌اندازی کرد که CRV به عنوان توکن داخلی آن بود. DAO از ابزار ایجاد آراگون مبتنی بر اتریوم برای اتصال چندین قرارداد هوشمند مورد استفاده برای نقدینگی سپرده شده کاربران استفاده می کند. با این حال، مسائلی مانند حکمرانی از نظر وزن و سایر جنبه ها با آراگون متفاوت است.

ویژگی های توکن کرو دائو(Curve DAO Token)

توکن کرو دائو، وظایف خود را به عنوان بازارساز خودکار به صورت خاص برای معامله باثبات بیت کوین بر عهده می گیرد. راه اندازی رمزارز دائو و توکن کرو دائو با توجه به استفاده کرو دائو برای حاکمیت، سودآوری بیشتری به همراه دارد. چرا که براساس تعهد نقدینگی و طول مدت مالکیت به کاربران تعلق می گیرد. معاملات دیفای، ماندگاری دیفای را تضمین کرده است و بازارسازهای خودکار مقدار زیادی از نقدینگی و سودهای مرتبط کاربران را برمی گرداند.

بنابراین توکن کرو دائو برای کاربرانی که در فعالیت های دیفای مانند تولید محصول و استخراج نقدینگی نگهداری می کند. با نگهداری پول های ثبات این تصور ایجاد می شود که غیر فرار هستند. در واقع این پلتفرم با گرفتن هزینه ای بسیار ناچیز به تامین کنندگان نقدینگی پرداخت کرده و کسب درآمد می کنند.

میکر؛ ارز برتر دائو

میکر توکن حاکمیتی میکردائو و میکر پروتکل است که به کاربران این قابلیت را می دهد تا استیبل کوین دای را صادر و مدیریت کنند. ارز دیجیتال میکر که در ابتدا در سال ۲۰۱۵ طراحی و در دسامبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد. در واقع این پروژه ای است که وظیفه آن راه اندازی DAI است. توکن های میکر به عنوان نوعی سهم رای برای سازمانی که دای را مدیریت می کند، عمل می کند. در حالی که آنها به دارندگان خود سود سهام پرداخت نمی کنند و به دارندگان حق رای در مورد توسعه پروتکل سازنده می دهند و این انتظار می رود که مطابق با موفقیت خود دای از ارزش آنها قدردانی شود.

ویژگی های ارز دیجیتال میکر

اکوسیستم Maker که از جمله ارزهای برتر دائو، یکی از اولین پروژه‌ها در سیستم مالی غیرمتمرکز دیفای است: صنعتی که به دنبال ایجاد محصولات مالی غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین‌های دارای قرارداد هوشمند، مانند اتریوم است. از اکتبر ۲۰۲۰، DAI یکی از پرطرفدارترین استیبل کوین ها است. ویژگی اصلی میکر این است که به دارندگان خود این قابلیت را می دهد تا در روند اداره دای کمک کند. هر یک از کاربران میکر، حق رای دادن به تعدادی از تغییرات در پروتکل میکر را دارد که میزان اثرگذاری در رای گیری آنها وابسته به اندازه دارایی توکن آنها است.

ارز دیجیتال دش(Dash)

از جمله ارزهای برتر دائو، ارز دیجیتال دش است که دارای بلاک چین منبع باز بوده و برای ارائه یک شبکه پرداخت جهانی سریع و ارزان متمرکز است اما ماهیت آن غیرمتمرکز است. برمبنای وایت پیپر، ارز دیجیتال دش به دنبال بهبود بیت کوین با ارائه حریم خصوصی قوی تر و تراکنش های سریع تر است. ارز دیجیتال دش در ژانویه ۲۰۱۴ به عنوان فورک لایت کوین راه اندازی شد. زمانی که دش فعالیت خود را شروع کرد، ویژگی هایی مانند یک شبکه دو لایه با گره های انگیزشی از جمله مستر نودها و مدیریت پروژه غیرمتمرکز است.

ویژگی های ارز دیجیتال دش

هدف ارز دیجیتال دش، که یکی ارزهای برتر دائو است، این است که کاربر پسندترین و مقیاس پذیرترین ارز دیجیتال متمرکز باشد. برای انجام این کار، پروژه به شبکه ای از مسترنودها متکی است، سرورهایی که توسط وثیقه ای در دش پشتیبانی می شوند و برای ارائه خدمات پیشرفته به صورت ایمن طراحی شده اند. سیستم مدیریت دش، ۱۰ درصد از پاداش های بلوک را برای توسعه پروژه به صورت رقابتی و غیرمتمرکز توزیع می کند. این قابلیت بسیاری از سازمان های دارای بودجه از جمله هسته گروه دش را فراهم کرده است. علاوه بر این، بنیاد دش که از پذیرش ارز دیجیتال حمایت می کند، کمک های مالی دریافت کرده و در نهایت عضویت های فردی و یا سازمانی را با پرداخت پول ارائه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا