فارکسآموزش فارکس

تحلیل بین بازاری فارکس

در فارکس نیز همانند دیگر بازارهای مالی از انواع نمودارهای تحلیلی برای سود حداکثری در معاملات استفاده می شود. یکی از این تحلیل ها که متاسفانه بسیار در بازار فارکس نادیده گرفته شده است و در عین حال تاثیر زیادی بر موفقیت یک معامله گر دارد، تحلیل بین بازاری فارکس است.

تحلیل بین بازاری به اثرات بازارهای مالی و دارایی ها بر هم می پردازد و گاهی می تواند مطالب قابل پیش بینی فوق العاده ای را در بازار فارکس به ما گوشزد کند.

hambastegi

به عنوان مثال، اگر در بازار جهانی طلا بالا برود برای شاخص های بورس چه اتفاقی می افتد؟

برای ارزهای دیگر چه اتفاقاتی می افتد؟

رابطه طلا با نرخ تورم چیست؟

رابطه طلا با نرخ بهره چیست؟

گاهی اوقات در میان این ارتباط ها، متوجه می شویم که یک سری آمارها به ما خبر از تغییر روند و شکل گیری روند صعودی و نزولی جدید می دهند. به همین دلیل تحلیل بین بازاری برای هر معامله گر و مدیر پرتفولیو ای مهم است. چرا که یک معامله گر هنگامی که معاملات افراد و شرکت هایی که در بازار شکست های بسیاری داشته اند را بررسی می کند، یکی از دلایل عمده شکست آنها عدم درک از تحلیل بین بازاری است.

مثلا آنها طلا را می خرند، داوجونز را می فروشند، دلار به ین را می فروشند و کل سرمایه خود را در یک طرف بازار قرار می دهند. وقتی از آنها می پرسیم که چرا حساب خود را پخش نکردند، در حقیقت همه تخم مرغ های خود را در یک سبد گذاشته اند, آنها پاسخ می دهند که حسابشان کامل متنوع شده است! می گویند من طلا خریدم، داوجونز فروختم. نفت خریدم، دلار به ین فروختم و اینها همه جهت متنوع سازی حساب است.

آنها تصور می کنند که دارایی های مختلفی خریده اند ولی نمی دانند که تمامی دارایی ها، مخصوصا دارایی هایی مثل طلا و شاخص های سهام، با هم رابطه دارند. هر معامله گر باید این روابط را بداند. با فیما چارت همراه باشید تا مهمترین روابط بازارها را با هم بررسی کنیم.

hambastegi

  • روابط میان جفت ارزها

فارغ از روابط اقتصادی و تاثیر بین بازاری ای که ارزهای مختلف روی هم می گذارند و در شرایط اقتصادی متفاوت نقش های مختلفی را بازی می کنند، به طور کلی تمامی بازار فارکس با هم در ارتباط هستند.

به عنوان مثال شما جفت ارز یورو به دلار را خریده اید، جفت ارز پوند به دلار را خریده اید، دلار به ین را فروخته اید. در این حالت شما نمی توانید فکر کنید پرتفولیو خود را پخش کرده اید. بیاید نگاهی به این معاملات بیاندازیم.

خرید یورو به دلار:

شما یورو را خریده اید و دلار را فروخته اید.

هنگامی سود می کنید که یا یورو قوی شود و یا دلار ضعیف.

خرید پوند به دلار:

شما پوند را خریده اید و دلار را فروخته اید.

هنگامی سود می کنید که یا یورو قوی شود و یا دلار ضعیف.

دلار به ین را فروخته اید:

شما دلار را فروخته اید و ین را خریده اید.

هنگامی سود می کنید که یا دلار ضعیف شود و یا ین قوی شود.

با بررسی معاملاتتان متوجه می شویم که شما بیش از حد روی دلار پوزیشن دارید. یعنی اگر یک اتفاقی بیافتد و سبب بالا رفتن دلار شود تمامی معاملات شما در ضرر می روند. در بازار فارکس به این شکل است. شما نباید فکر کنید که یک جفت ارز به طور کلی از جفت ارزهای دیگر جداست.

hambastegi

مثلا فرض کنید در حساب معاملاتی خود علاوه بر معاملات بالا، جفت ارز یورو به ین را هم خریده بودیم. در چه صورتی سود می کنیم؟

هنگامی که یورو قوی شود و یا ین ضعیف شود.

این معامله نیز حساسیت ما را به یورو و ین زیاد می کند. به صورتی که اگر یورو ضعیف شود و ین قوی، هم این موقعیت ما وارد ضرر می شود، هم پوزیشن های خرید یورو به دلار و فروش دلار به ین.

برای درک مقدماتی از تحلیل بین بازاری، باید ابتدا درک کنیم که بازار فارکس به طرز شگفت آوری به دلار حساس است. یعنی تصور نکنیم که با خرید ۵ جفت ارز مختلف احتمال ضرر خود را کم کرده ایم زیرا این ارزها با هم روابط زیادی دارند و هنگامی که یک اتفاق کوچک می افتد، یکباره می بینید کل حسابتان وارد ضرر شده است.

شروع تحلیل بین بازاری

  • روابط نرخ بهره

نرخ بهره ارزش قیمت پول است، یعنی اگر کسی به شما امروز ۱۰۰۰ دلار قرض دهد و سال دیگر بخواهد پس بگیرد.

آیا از شما همان ۱۰۰۰ دلار را طلب می کند؟ و یا از شما ۱۲۰۰ دلار طلب میکند؟

مقداری که مردم سود دریافت می کنند تا به مدت یکسال پول خود را به شخص دیگری قرض بدهند نرخ بهره است.

اما چرا نرخ بهره در اقتصاد تا این اندازه مهم است؟ جواب این است:

نرخ بهره ابزار اصلی دولت ها برای کنترل اقتصاد است.

هنگامی که نرخ بهره را پایین بیاورند، مقدار وام دهی را بیشتر می کنند و اقتصاد رشد می کند. قیمت های سهام ها بالا می رود و تورم به کشور برمی گردد. حال اگر نرخ بهره را بالا ببرند، تمایل به وام گرفتن کم می شود، رشد اقتصادی کمتر می شود و قیمت ها می ریزند. چرا که نرخ بهره حداقل مقداری است که یک سرمایه گذار طلب می کند که پول خود را سرمایه گذاری کند و در ازای آن سودی دریافت کند.

بنابراین اگر نرخ بهره در آمریکا بالا برود، قیمت سهام ها کاهش پیدا می کند.

hambastegi

حتما می پرسید چرا؟

فرض کنید شما یک میلیون دلار پول دارید. اگر پولتان را به بانک بدهید و بدون هیچ ریسکی سالی ۲% سود بگیرید برایتان مناسب است؟ و یا اگر پولتان را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید که هیچ امنیتی ندارید و ممکن است بازدهی ۱۰% و یا ۱۰%- به شما بدهد؟ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قطعا گزینه بانک و یا اوراق قرضه را انتخاب می کنید.

اوراق قرضه یا اوراق بدهی، برگه ایست که توسط شرکت ها و دولت ها منتشر می شوند.

آنها با انتشار این برگه از مردم جذب سرمایه می کنند (وام می گیرند) و بدون هیچ ریسکی، به آنها سود ثابتی به صورت سالیانه پرداخت می کنند. اوراق قرضه به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود دارد. به بیانی دیگر از ۱ سال تا ۳۰ سال اوراق قرضه وجود دارد و در برخی مواقع اوراق قرضه های ۱۰۰ ساله هم توسط برخی شرکت ها مثل والت دیسنی منتشر شده است.

هنگامی که نرخ بهره و یا بازدهی اوراق قرضه ها زیاد باشند، سرمایه گذار ترجیح می دهد که اوراق قرضه بخرد و پول خود را از سهام ها خارج کند. در نتیجه بازار سهام سقوط می کند. پس چنین می توان نتیجه گرفت که نرخ بهره در بازار بسیار مهم است.

hambastegi

نرخ بهره دشمن بازار سهام

افزایش مداوم نرخ بهره بعد از مدتی سبب ریزش بازار سهام می شود. بر اساس تحقیقات زیاد اقتصادی و تجربی ای که طی سالیان دراز انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که نرخ بهره دشمن بازار سهام است.

به عبارتی دیگر این نشان دهنده چرخه اقتصادی است. در زمان های رکود نرخ بهره کاهش پیدا می کند و پول در بازار تزریق می شود. اما در زمان های رونق اقتصادی برای جلوگیری از تورم زیاد نرخ بهره افزایش پیدا می کند و بعد از مدتی سبب رکود می شود. طبق تحقیقات انجام شده، افزایش مداوم نرخ بهره سبب ریزش بازارهای سهام می شود.

به عنوان مثال در سال ۱۹۸۷ پیش از سقوط بازار سهام در روز دوشنبه سیاه، نرخ بهره برای سه مرتبه افزایش یافته بود و بعد از مدتی بازار سهام سقوط کرد.

روند سقوط بازار

ابتدا به علت تورم زیاد و نرخ رشد اقتصادی بالا، دولت ها و بانک های مرکزی تصمیم می گیرند که نرخ بهره را افزایش دهند. پس از  افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق قرضه کاهش پیدا می کند. سپس طی چند مرحله نرخ بهره بالا می رود تا جایی که به اقتصاد لطمه بزند. در نهایت بازارهای بورس سقوط می کنند و در هم می شکنند.

نرخ بهره آمریکا بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰

ریزش شاخص بورس آمریکا در پی افزایش نرخ بهره

نرخ بهره و شاخص دلار

 همانطور که گفتیم نرخ بهره قیمت پول است، یعنی ارزش دلار نسبت به نرخ بهره آمریکا سنجیده می شود. به عنوان مثال اگر آمریکا نرخ بهره بالاتری نسبت به اروپا داشته باشد، دلار آمریکا قوی تر از یورو اروپا است. ارزها در بازار فارکس اینگونه نسبت به هم قیمت گذاری می شوند.

یکی از معیارهای اصلی قیمت گذاری نسبت نرخ های بهره ارزها بهم است. به این شکل که  ارزی که نرخ بهره بیشتری دارد، ارزش بالاتری دارد نسبت به ارزی که نرخ بهره ش کمتر است. بنابراین نرخ بهره قیمت پول است. هنگامی که بانک مرکزی نرخ بهره را بالا می برد سبب تقویت ارز می شود. مثلا هنگامی که فدرال رزرو برای مقابله با تورم نرخ بهره را افزایش می دهد، شاخص دلار قوی می شود. ارزش پول کشورشان بیشتر می شود و قیمت کالاها نسبت به دلار کاهش پیدا می کند.

نرخ بهره و طلا

 در بازارهای جهانی طلا به دلار سنجیده می شود. مثلا میگوییم هر اونس طلا برابر است با ۱۲۹۰ دلار. البته به ارزهای دیگر هم نرخ برابری دارد، ولی اصولا به دلار سنجیده می شود. هنگامی که نرخ بهره افزایش پیدا می کند، قیمت دلار بالا می رود و دلار قوی می شود.

طلا و باقی کالاها که به دلار سنجیده می شوند در نتیجه این افزایش در شاخص دلار، ضعیف می شوند و می ریزند. به عنوان مثال در ابتدای سال ۲۰۱۷ فدرال رزرو قصد داشت نرخ بهره را افزایش دهد. در یک رالی نزولی قیمت طلا تا روز نشست فدرال رزرو بیش از ۶۰ دلار ریخت. در حقیقت قیمت افزایش نرخ بهره را پیش خور کرده بود.

جالب اینجاست بعد از نشست فدرال رزرو که نرخ بهره افزایش یافت ولی با این حال تصمیم گرفته شد که نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ با شیب کمتری افزایش یابد و قیمت طلا در کمتر از یک ساعت ۲۰ دلار رشد کرد.

بر خلاف تئوری های اقتصادی که می گویند افزایش نرخ بهره  روی طلا اثر منفی  می گذارد، همیشه بازارها نشان داده اند که افزایش نرخ بهره در بلند مدت سبب افزایش طلا نیز می شود اما در کوتاه مدت به علت تاثیری که بر دلار دارد سبب کاهش  چشمگیر می شوند.

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، افزایش نرخ بهره در بلند مدت سبب کاهش سقوط بازار سهام می شود. هنگامی که بازار سهام سقوط می کند و ریسک بازار بورس زیاد می شود، سرمایه گذاران به دنبال فرصت دیگری برای سرمایه گذاری می گردند و امن ترین و بهترین دارایی در دوران رکود طلا است. بنابراین قیمت طلا رشد می کند و روند صعودی به خود می گیرد.

به طور خلاصه، افزایش نرخ بهره به طور مداوم سبب ریزش بازار سهام می شود. ریزش بازار سهام نیز سبب افزایش طلا می شود. در نتیجه به طور تجربی افزایش نرخ بهره در بلند مدت سبب افزایش طلا می شود.

نرخ بهره و تورم

دولتمردان برای جلوگیری از تورم سرسام آور نرخ بهره را افزایش می دهند در نتیجه ابتدا نرخ تورم افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از تورم زیاد نرخ بهره افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸، ابتدا نرخ تورم شروع به بالا رفتن کرد و بازار مسکن رشد چشمگیر و عجیبی داشت. دولت آمریکا برای کنترل بازار، نرخ بهره را افزایش داد. زیرا با افزایش نرخ بهره، مردم پول خود را به جای سرمایه گذاری در ملک و سهام در اوراق قرضه و بانک ها می گذارند و بازده بدون ریسک دریافت می کنند.

در نتیجه چندبار افزایش نرخ بهره به دلیل تورم بالا، بازار مسکن سقوط کرد و بعد از آن باقی بازارها یک به یک سقوط کردند.

با اعلام تورم منفی و  هنگامی که آمریکا به مشکل شدیدی برخورده بود, دولت آمریکا اقدام به کاهش نرخ بهره، چاپ پول و تزریق پول در بازار کرد. در نتیجه کشور اندکی از حالت بحران خارج شد و به دوران رونق خود بازگشت. در حالت کلی، نرخ بهره عامل کنترل تورم است و در یک اقتصاد سالم اصولا عدد نرخ بهره از نرخ تورم بیشتر است.

اما اگر اقتصادی مشکل داشته باشد، نرخ تورم از نرخ بهره بیشتر می شود و اگر شما از بانک وام بگیرید و با آن یک ماشین، خانه و یا هرچیز دیگری بخرید, در سال بعد خیلی بیشتر از مبغلی که به عنوان بهره باید به بانک بدهید را سود می کنید. این خیلی جالب است.

  • روابط دلار

روابط دلار نیز مانند روابط نرخ بهره است زیرا یکی از دلایل افزایش نرخ دلار, نرخ بهره است و ما در بخش قبلی به طور کامل توضیح دادیم.

به عنوان مثال هنگامی که شاخص دلار قوی می شود، قیمت کالاها در بازار آمریکا فرو می ریزند. کالاهای معاملاتی ای مانند گندم، ذرت، گوشت گاو، خوک، گاو زنده، آب پرتقال و کالاهای دیگر اما هنگامی که شرایط تورمی باشد، کالاها به شدت رشد می کنند و سبب افزایش نرخ بهره می شوند.

hambastegi

  • روابط بین بازاری طلا

طلا و دلار

همانطور که پیش از این گفتیم، با افزایش نرخ بهره در بازار آمریکا ارزش دلار بیشتر می شود و سبب ریزش طلا می شود. به طور کلی دلار و طلا در بعضی از شرایط اقتصادی رابطه عکس دارند، مانند هنگامی که نرخ بهره افزایش پیدا می کند. گاهی اوقات نیز رابطه مستقیم دارند.

طلا و تورم

طلا یکی از مهمترین معیارهای تورم در بازارهای جهانی است. هنگامی که تورم در آمریکا زیاد می شود، طلا نیز به دنبال آن افزایش پیدا می کند و رشد می کند.

این رابطه چه دلیلی دارد؟

اولین مطلبی که می توانیم به آن  اشاره کنیم این است که قدرت گرفتن طلا در بازارهای جهانی، یعنی افزایش ریسک و جذاب نبودن بازارهای سهام و…. این اتفاق اصولا زمانی می افتد که نرخ تورم بالا رفته و احتمال رکود در کشور زیاد است، بنابراین درخواست طلا زیاد می شود.

مسئله دیگر ضعف دلار است. هنگامی که تورم به صورت مداوم افزایش می یابد، ارز کشور تضعیف می شود و تضعیف دلار به معنی قدرت گرفتن طلا است. به طور کلی در اقتصاد, طلا نشان دهنده انتظارات آتی و تورم است که میتوان به این موضوع توجه ویژه ای داشت.

ماهیت ریسک گریزی و امنیت طلا

برای تحلیل و یافتن همبستگی های هر دارایی ، ابتدا باید محرکه های عرضه و تقاضای آن را مشخص کرد. بنابراین ما باید محرکه های عرضه و تقاضای طلا را مشخص کنیم، بیایید چند سوال از خودمان بپرسیم.

  1. طلا از کجا تامین می شود؟
  2. آیا محدود است یا نامحدود؟
  3. چه عاملی عرضه طلا را بیشتر می کند؟
  4. چه عاملی عرضه طلا را متوقف می کند؟

hambastegi

طلا یک فلز گرانبهاست که از معدن های طلا استخراج می شود. میزان محدودی طلا در دنیا وجود دارد. اگر معدن های جدیدی برای طلا یافت شوند عرضه طلا بیشتر می شود و قیمت آن افت می کند و اگر معدن های قدیمی متوقف شوند، طلا نایاب تر شده و قیمت آن افزایش می یابد.

اما به طور کلی طلا در قسمت عرضه چالش خاصی ندارد. زیرا میزان مشخصی از معدن و موجودی طلا در دنیا وجود دارد. اما راجع به تقاضای طلا چطور؟

  1. تقاضای طلا در دنیا چه قدر است؟
  2. چه زمانی تقاضای طلا افزایش می یابد؟
  3. محرکه های اصلی افزایش تقاضای طلا چیست؟

در برخی کالاها تقاضا همواره ثابت است و یا یک شیب مشخصی دارد. به عنوان مثال میزان گندم مصرفی ایالت متحده تقریبا مشخص است و فقط عرضه آن بر قیمت تاثیر زیادی می گذارد. اما در طلا موضوع مقداری تفاوت دارد.

محرکه های تقاضا نسبت به عرضه همواره اثر بیشتری بر قیمت طلا دارند.

محرکه های تقاضای طلا

از دیرباز تا کنون طلا همواره به عنوان یکی از دارایی های قابل اطمینان بوده و ارزش آن حتی از پول هم بیشتر است. در گذشته مردمان سکه های طلا خریداری می کردند و در خانه خود نگه می داشتند و هنگامی که به مشکل می خوردند آن را می فروختند. تا چند سال پیش دولت آمریکا به ازای هر دلاری که در بازار وجود داشت طلا در خزانه داری حفظ می کرد که به عنوان پشتوانه پول شناسایی می شد.

به طور خلاصه طلا از نظر اقتصادی یکی از امن ترین دارایی های سرمایه گذاری است.

کالای امن یعنی چه؟

هنگامی که رکود اقتصادی می شود، بازار بورس، بازار مسکن، بازار اوراق قرضه و… همگی سقوط می کنند. تمامی کارخانه ها مجبورند کالاهای خود را ارزان تر بفروشند و ما شاهد تورم منفی هستیم. در این میان چه دارایی ای تمامی سرمایه ها را به خود جذب می کند؟ معلوم است، طلا.

چرا طلا تمامی سرمایه ها را به جذب می کند؟

در شرایط رکود اقتصادی که همه بازارها در حال سقوط هستند، سرمایه داران و معامله گران به طلا روی می آورند. زیرا طلا همواره یک کالای نایاب است و ارزش زیادی دارد. در هرجای دنیا ارزش خود را داراست و به هیچ وجه ارزش آن صفر نمی شود. هنگام رکود سرمایه گذاران به طلا روی می آورند و قیمت طلا افزایش پیدا می کند و در دوران رونق اقتصادی قیمت طلا کاهش می یابد و بازار سهام و مسکن رشد می کند.

طلا و شاخص های بورس

به نمودار بالا توجه کنید.

خط قرمز و آبی نشان دهنده شاخص های بورس آمریکا یعنی S&P500 و داوجونز هستند. همچنین خط طلایی برای طلا و خط نقره ای برای نقره هستند. در اقتصاد هنگامی که رشد اقتصادی کشور خوب است و در دوران رونق قرار دارند، بازار بورس رشد می کند. زیرا مردم سرمایه زیادی را وارد بورس می کنند، شرکت ها با آن سرمایه ها کار می کنند و تولید می کنند و در نهایت سبب رونق کشور می شوند و در زمان های رکود, مردم پول خود را از بازار سرمایه بیرون می آورند و به کالاهای امن مانند طلا و نقره روی می آورند.

در نمودار بالا به وضوح این مسئله نمایش داده شده است.

در سال ۲۰۰۸ هنگامی که به علت بحران اقتصادی شاخص داوجونز و اس اند پی فرو ریختند، طلا و نقره به صعود ادامه دادند و هر روز سقف های جدیدی را ایجاد می کردند. تا زمانی که بحران به شکل کلی تمام نشده بود و رشد اقتصادی به حد مطلوب خود نرسید, روند صعودی طلا همچنان ادامه داشت. در نهایت در سال ۲۰۱۲ با رشد اقتصادی خیره کننده آمریکا، قیمت طلا کم کم شروع به ریزش کرد و از ۱۹۴۰ به ۱۰۵۰ رسید. تقریبا ۵۰% کاهش.

این نمودار مربوط به نسبت شاخص داوجونز به طلا میباشد.

همانطور که مشاهده می کنید این نسبت تا سال ۲۰۱۲ در حال کاهش بوده است. پس از تثبیت رشد اقتصادی در ایالت متحده قیمت طلا ریزش کرد و شاخص داوجونز افزایش داشت.

با توجه به این نکات، طلا و شاخص های بورس در شرایط رکود و یا رونق اقتصادی همواره خلاف جهت هم هستند.

شرایط رونق اقتصادی: ریزش طلا + رشد شاخص های بورس

شرایط رکود اقتصادی: افزایش طلا + رشد شاخص های بورس

طلا و ین

این نشان دهنده نمودار طلا و ین ژاپن به دلار آمریکاست.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، این دو قیمت با هم نوسانات نزدیکی دارند و بسیار شبیه به هم حرکت می کنند. دلیل شباهت نوسانات طلا و ین به دلار چیست؟

ین نیز مانند طلا به عنوان دارایی امن شناخته می شود و در دوران رکود اقتصادی رشد قابل توجهی می کند. علاوه بر آن، دلیل تشابه این دو نمودار وجود دلار در طرف دوم است. البته در بازار فارکس جفت ارز دلار به ین وجود دارد و رابطه آن با طلا کاملا بر عکس است. هنگامی که طلا رشد می کند جفت ارز دلار به ین سقوط می کند و برعکس. اما به طور کلی طلا و ین ژاپن با هم همواره رابطه مستقیم و مثبتی دارند و مانند هم نوسان می زنند.

طلا و کالاها

در شرایط تورمی طلا و سایر کالاها با یکدیگر رشد می کنند. همانطور که پیش از این گفتیم،هنگامی که در آمریکا تورم وجود داشته باشد شاخص دلار ضعیف می شود و طلا رشد می کند. در صورتی که این تورم ادامه یابد و تشدید شود، تمامی کالاهای اصلی با طلا افزایش پیدا می کنند و هم جهت می شوند. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید،مقایسه قیمت طلا با شاخص کالا CRB نشان دهنده این نکته است که:

طلا و کالاها به صورت کلی با هم همبستگی مثبتی دارند و شکل یکدیگر حرکت می کنند. بنابراین در شرایط مشابه اقتصادی، شاخص بورس با شاخص کالا به طور کلی همبستگی منفی دارند.

نتیجه گیری

در بازار فارکس علاوه بر طلا و ین، برخی ارزها مانند یورو و فرانک سوئیس نیز ماهیت امن بودن دارند و در زمان های رکود قیمت آنان رشد می کند.

 این مقاله خلاصه ای بود از تحلیل بین بازاری فارکس و همبستگی میان بازارها. امیدواریم مفید بوده باشد. از اینکه فیماچارت را دنبال می کنید سپاسگذاریم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید.
    به نظر من نکات جالبی در متن بالا وجود داشت که برای من خیلی جالب بود. به نظر من بازار فارکس همچون تجارت می ماند و به معنای تمرکز بر روی ایده های جدید و پایبند بودن به اصول مورد نظر است. همیشه رویاهایتان را دنبال کنید و به خود شک نداشته باشید و سعی کنید که در کارتان بهتر از دیروز باشید. به امید موفقیت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا