ارزهای دیجیتالاستخراج ارزهای دیجیتال

ماینر چیست؟ هر آنچه درباره دستگاه‌های انت ماینر باید بدانید

بیت مین که یک شرکت چینی است و در زمینه تولید دستگاه های ماینینگ فعالیت می کند, دستگاهی به نام انت ماینر (Antminer) را به بازار ارائه کرد که شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین ماینر ای‌سیک است. بالا گرفتن تب ماینینگ ارزهای دیجیتال در ایران و سایر کشورها، بسیاری از افرادی را که با بیت کوین و ارزهای دیجیتال آشنا نبودند را به سمت استخراج آن‌ها کشانده است. در ادامه با ما همراه باشید و هر آن‌چه در رابطه با انت‌ ماینرها نیاز است بدانید را در این مقاله مطالعه کنید.

نگاهی به امپراطوری استخراج بیت کوین

bitmain-company

بیت مین یک شرکت فناوری چینی است که اکثر افرادی که در حوزه استخراج ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند نام آن را به سبب دستگاه‌های ای‌سیک انت ماینر شنیده‌‌اند و با آن آشنایی دارند. اما فعالیت‌های این شرکت تنها به ماینرها محدود نمی‌شود و محصولاتی مانند تراشه‌ها، سرورها و خدماتی از قبیل راهکارهای رایانش ابری در حوزه بلاک چین و هوش مصنوعی نیز ارائه می‌دهد.

دفتر مرکزی و هسته اصلی این شرکت در سال ۲۰۱۳ در پکن تاسیس شد و در حال حاضر بیت مین حوزه فعالیت خود را در هنگ‌کنگ، سنگاپور و ایالات متحده نیز گسترش داده است. در ژانویه ۲۰۱۹ که ارزش بازار ارز دیجیتال برابر با ۱۲۲ میلیارد دلار بود، ارزش شرکت بیت مین حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شد که رقم قابل توجهی برای یک شرکت فعال در حوزه کریپتو محسوب می‌شود.

در زمینه استخراج ارز دیجیتال، بیت مین ۷۵ درصد نیاز جهانی به ماینر ای‌سیک را با فروش میلیون‌ها عدد دستگاه‌ انت ماینر تامین می‌کند و سهم عمده‌ای در این بازار دارد.

بیش از ۸۵ درصد درآمد این شرکت در نتیجه فروش دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ و مابقی آن از طریق استخراج انحصاری و خدمات استخر و فارم‌های استخراج و دیگر فعالیت‌های این شرکت به دست می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، محصول شناخته‌شده بیت مین دستگاه‌های ای‌سیک انت ماینر است. بیایید نگاهی جزئی‌تر به دستگاه‌های ای‌سیک و این محصول داشته باشیم.

ماینر چیست؟

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان ASICها به طور خاص طراحی شده‌اند که فقط یک کار را انجام دهند؛ استخراج ارز دیجیتال با سرعت بالا و مصرف برق پایین. ای‌سیک‌ها در نتیجه توسعه و پیشرفت بلاک چین‌ها و افزایش سختی شبکه و به دنبال آن عدم سودآوری کارت‌های گرافیک برای استخراج برخی ارزها ایجاد شدند.

هر ارز دیجیتالی، الگوریتم رمزنگاری هش مخصوص خود را دارد و ماینرهای ای‌سیک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند با استفاده از آن الگوریتم خاص کار استخراج را انجام دهند.

به عنوان مثال ماینرهای ای‌سیک بیت کوین به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند الگوریتم هش SHA-256 را محاسبه کنند. این بدان معناست که این دستگاه‌ها قادر خواهند بود که هر ارز دیگری مانند بیت کوین کش، که مبتنی بر الگوریتم مشابهی است را نیز استخراج کنند.

الگوریتم‌های پشتیبانی شده توسط انت ماینرها

hash-algorithm

شرکت بیتمین الگوریتم‌های مختلفی را برای انت ماینرهای خود در نظر گرفته است. پرکاربردترین دستگاه‌های ای‌سیک عرضه شده به بازار از الگوریتم‌های زیر پشتیبانی می‌کنند:

  • الگوریتم SHA-256

اولین دستگاه استخراج ای‌سیک بر مبنای این الگوریتم و برای استخراج بیت کوین طراحی شد و در واقع شناخته‌شده‌ترین الگوریتم در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، بیت کوین کش، کرون، پیرکوین، سیس‌کوین و … بر اساس این الگوریتم صورت می‌گیرد. دستگاه‌های Anminer S15، Antminer S11، Antminer S9 و Antminer S17 از جمله ماینرهای بیت مین هستند که با این الگوریتم کار می‌کنند.

  • الگوریتم Equihash

اکوئی‌هش یک الگوریتم بر مبنای اثبات کار است که توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه لوگزامبورگ معرفی و توسعه داده شد. آن‌ها این الگوریتم را به منظور مقابله با مشکل سلطه دستگاه‌های ای‌سیک مختص استخراج بیت کوین و سکه‌های مشابه و تمرکززدایی در این صنعت طراحی کردند. از این الگوریتم برای استخراج ارزهایی مانند زی‌کش، زن‌کش، کومودو و … استفاده می‌شود. شرکت بیت مین دستگاه‌های انت‌ماینر Z9 mini، انت ماینر Z9 و انت ماینر Z11 را برای این الگوریتم تولید کرده است.

  • الگوریتم X11

این الگوریتم در زمان ایجاد ارز دیجیتال دش (Dash) پیشنهاد و ارائه شد. این الگوریتم ۱۱ تابع هش را برای اثبات کار مورد استفاده قرار می‌دهد. ارزهایی از قبیل دش، مانیتری‌یونیت، اونیکس و … از این الگوریتم بهره می‌برند. انت ماینر D3 برای این الگوریتم ساخته شده است.

  • الگوریتم Scrypt

الگوریتم اسکریپت عملکردی امن برای تولید کلید بر مبنای رمز عبور است. برای هک کردن این الگوریتم، شما نیاز به حجم زیادی از حافظه با دسترسی تصادفی دارید. از این الگوریتم برای استخراج ارزهایی مانند لایت کوین، دوج کوین، ورج و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ماینرهایی که این الگوریتم را استخراج می‌کنند، انت ماینر L3 و ++L3 است.

نوع الگوریتم برای پروتکل‌های اثبات کار (PoW) از اهمیت برخوردار است. کاربرانی که در فرآیند استخراج یک ارز مشارکت می‌کنند، با توجه به میزان فعالیتشان پاداش دریافت می‌کنند.

الگوریتم‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از رایج‌ترین الگوریتم‌های دستگاه‌های انت ماینر هستند. از دیگر الگوریتم‌ها می‌توان به تنسوریتی (Tensority)، بلیک ۲۵۶آر۱۴ (Blake256R14) و بلیک ۲بی (Blake2B) اشاره کرد. ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر شرکت بیت مین تنها به تولید دستگاه‌های استخراج مبتنی بر الگوریتم SHA-256 و Equihash می‌پردازد و عرضه سایر دستگاه‌ها را متوقف کرده است.

هنگام خرید انت ماینر به چه نکاتی باید توجه کنید؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید قدرت دستگاه و یا نرخ هش‌ است که به تراهش بر ثانیه (Th/s)، گیگاهش بر ثانیه (Gh/s) و واحدهای این‌چنینی بیان می‌شود. هر چه عدد این شاخص بزرگ‌تر باشد، محاسبات با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد و در نتیجه شانس دریافت پاداش استخراج بیشتر افزایش می‌یابد.

مصرف برق دومین ویژگی مهم دستگاه‌های ای‌سیک است. در نظر گرفتن این فاکتور در صورت استفاده از چند دستگاه به طور هم‌زمان و پاسخ‌گویی قدرت شبکه برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارایی انرژی و میزان بازده دستگاه از دیگر ویژگی‌های مهم و پیچیده است. فروشندگان این دستگاه‌ها معمولا این پارامتر را با نسبت انرژی مصرف شده به هش پردازشی (J/Th) بیان می‌کنند. هر چه این نسبت کوچک‌تر باشد، کارایی دستگاه بیشتر است.

ویژگی مورد بررسی دیگر قیمت دستگاه است. این فاکتور همیشه در هنگام محاسبه دوره بازگشت سرمایه مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر شما باید این نکته را در نظر بگیرید که زمانی که شما فرآیند استخراج را آغاز می‌کنید، درآمد چند ماه اول شما در واقع هزینه تجهیزاتی که خریداری کردید را پوشش می‌دهد و پس از آن به سوددهی خواهید رسید.

ویژگی‌های که شاید در مقابل دیگر موارد خیلی حائز اهمیت نباشد اما ارزش اشاره کردن را دارد، سروصدا و تولید گرمای این دستگاه‌ها است. همان‌طور که می‌دانید صدا و گرمای ایجاد شده توسط دستگاه‌های ای‌سیک زیاد است و اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد، در هنگام خرید باید به آن توجه کنید و آن را مد نظر قرار دهید.

ماینر USB و اولین انت ماینر

در سال‌های اولیه عرضه بیت کوین، استخراج این ارز با استفاده از کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ امکان‌پذیر بود. شعار «هر کامپیوتر، یک حق رای» را به خاطر دارید؟ اما با افزایش ارزش بیت کوین و به تبع آن افزایش سختی شبکه، توسعه‌دهندگان روش‌ها و ابزار کارآمدتری مانند استخراج  با استفاده از کارت گرافیک (GPU) را برای استخراج آن ارائه کردند.

بعدها روش‌هایی مانند استخراج با استفاده از آرایه دریچه‌ای برنامه‌پذیر در محل (FPGA) و استخراج با استفاده از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) نیز ارائه شد.

Bitmain-Antrouter-R1-Wifi-Solo-Bitcoin-Miner

اولین ماینرهای ای‌سیک در اندازه‌های خیلی کوچک و به صورت USB ساخته و به بازار عرضه شدند. در هر ماینر USB، یک یا ۲ عدد تراشه استخراج قرار دارد. اما همان‌طور که قابل حدس است توان پردازشی این نوع از ماینرها بسیار پایین است و نمی‌توان از آن انتظار سودآوری داشت.

ماینر USB شرکت بیتمین نیز با نام Antrouter R1 Wifi Solo نمونه‌ای از ماینرهای USB است که دارای توان پردازشی ۵.۵ GH/s بوده و سودآوری آن حدود ۱ دلار در سال است! الگوریتم به کار رفته در این ماینر SHA-256 است.

اما در نوامبر سال ۲۰۱۳، که هنوز یک سال از تاسیس بیت مین نگذشته بود، بیتمین اولین سری دستگاه‌های استخراج ای‌سیک خود را با نام انت ماینر S1 به بازار عرضه کرد.

در آن زمان تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند به اندازه امروز زیاد نشده بود و تنها رقبای بیت مین، ای‌سیک‌ماینر (ASICMiner) و باترفلای لبز (Butterfly Labs) بودند. هر دوی این شرکت‌ها جایگاهی بهتر از بیت مین داشتند و از سال ۲۰۱۲ موفق به تولید تراشه‌های ای‌سیک شده بودند.

شاید هک صرافی Mt. Gox و وقایعی که به دنبال آن اتفاق افتاد را بتوان یکی از دلایل سلطه بیتمین بر بازار دانست. هک یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال آن دوران که منجر به سقوط بازار و کاهش ۵۰ درصدی ارزش بیت کوین در کمتر از ۲۴ ساعت شد، از علاقه مردم به استخراج بیت کوین کاست.

کاهش تقاضای خرید دستگاه‌های استخراج، سبب شد که رقبای بیتمین به کسب و کارهای دیگر روی آورند و فرصت به وجود آمده، به بیتمین این امکان را داد تا بازار را از آن خود کند. معرفی انت ماینر S5 در سال ۲۰۱۵،  بیتمین را دوباره به شرایط مساعد و سوددهی رساند.

چند نمونه از شناخته‌شده‌ترین دستگاه‌های انت ماینر

  • انت ماینر S9

antminer-s91-300x231

زمانی که اولین محموله انت ماینر S9‎ به دست استخراج‌کنندگان مشتاق رسید، میزان رضایت آن‌ها از این دستگاه باعث همه‌گیر شدن و معروف شدن آن شد. انت ماینر S9 خیلی زود به کارآمدترین ماینر ای‌سیک در بازار تبدیل شد و بسیاری از استخراج‌کنندگان آن را به عنوان استاندارد طلایی این صنعت می‌شناختند.

این دستگاه بر مبنای الگوریتم SHA-256 طراحی شده و برای استخراج بیت کوین کش نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. انت ماینر S9 در واقع نسخه جدید S7 است و بسته به نوع آن توانایی انجام محاسبات تا قدرت ۱۸ تراهش بر ثانیه (Th/s) را دارد.

شرکت بیت مین در معرفی این دستگاه مدعی شد که علاوه بر نصب آسان، دارای نرخ بازگشت سرمایه بالا نیز است. در بورد تامین برق انت ماینر S9 از ۱۸۹ تراشه ۱۶ نانومتری که از فناوری FinFET بهره گرفته، استفاده شده است.

از مزایای دیگر این دستگاه می‌توان به ریزپزدازنده‌های سریع مورد استفاده در کنترل پنل، سیستم خنک‌کننده خوب و ابعاد کوچک آن اشاره کرد. زمان تنظیم و راه‌اندازی دستگاه بسیار پایین است و پس از روشن کردن و وارد کردن پارامترهای اصلی در بخش تنظیمات، ماینر شما آماده استفاده است.

  • انت ماینر S11

antminer-s11

پس از توقف تولید انت ماینر S9 و هم‌زمانی آن با زمستان ارز دیجیتال و در نتیجه آن رکود بازار استخراج ارزهای دیجیتال، شرکت بیتمین با تولید و عرضه انت ماینر S11 توانست اوضاع را کمی بهبود بخشد. الگوریتم پردازشی این دستگاه SHA-256 است و برای استخراج ارزهای مبتنی بر این الگوریتم مناسب است. در بورد این دستگاه از ۲۵۲ عدد تراشه هش ۱۶ نانومتری استفاده شده است.

این دستگاه مجهز به دو حالت معمولی و حالت ذخیره انرژی است که با توجه به آن نرخ هش و مصرف انرژی آن متفاوت است:

  • حالت معمولی: قدرت پردازشی ۲۰.۵ تراهش در ثانیه و توان مصرفی ۱۵۳۰ وات.
  • حالت ذخیره انرژی: قدرت پردازشی ۱۷.۵ تراهش بر ثانیه و توان مصرفی ۱۰۲۴ وات.

دستگاه انت ماینر S11 دارای یک پاور ۱۲ ولتی متصل به دستگاه‌ است که این ویژگی شرایط حمل و نقل‌، نگه‌داری و راه‌اندازی را برای کاربران راحت‌تر کرده است. علاوه بر این انت ماینر S11 به ۲ عدد فن خنک‌کننده پرقدرت مجهز است که عمل تهویه هوا و خنک نگه داشتن دستگاه را به خوبی انجام می‌دهد.

  • انت ماینر S17

antminer-s17

در حال حاضر سود‌ده‌ترین ماینر ای‌سیک شرکت بیتمین، انت ماینر سری ۱۷ (S17, S17 Pro, T17) است. در مارس ۲۰۱۹، بزرگ‌ترین تولیدکننده سخت‌افزار ماینینگ دنیا، خبر از آغاز فروش جدیدترین و پرقدرت‌ترین محصول خود یعنی Antminer S17 داد. این ماینرها بر مبنای الگوریتم SHA-256 طراحی شده‌اند و برای استخراج بیت کوین، بیت کوین کش و غیره می‌توان از آن‎‌ها استفاده کرد.

ویژگی خاص انت ماینر S17 قابلیت تغییر تنظیمات و استخراج در چند حالت متفاوت است که با توجه به انتخاب هر حالت کارایی دستگاه نیز به تبع آن تغییر می‌کند. برای مثال انت ماینر S17 Pro در ۳ حالت مختلف استخراج به بازار عرضه شده است. این ماینر در حالت توربو دارای توان مصرفی ۴۵J/TH ، تحت حالت معمولی با توان ۳۹.۵ J/TH و در حالت کم قدرت نیز با ۳۶ J/TH عمل می‌کند.

در ساخت این سری از انت ماینرها، نسل دوم تراشه‌های استخراج ۷ نانو‌متری به کار گرفته شد که در مقایسه با نسل پیشین خود یعنی انت ماینر‌های S15، بین ۲۶ تا ۳۶ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه داشت.

سه ویژگی مصرف انرژی پایین، عملکرد پیشرفته و سیستم خنک‌کننده کارآمد را می‌توان از مزیت‌های مهم این دستگاه برشمرد.

  • انت ماینر Z11

antminer-Z11

در ۱۸ مارس ۲۰۱۹، شرکت بیت مین دستگاه ای‌سیک جدید خود با نام Z11 که مبتنی بر الگوریتم Equihash است و در آن از فناوری تراشه ۱۲ نانومتری استفاده شده است را معرفی کرد.

این دستگاه با قدرت هش بالای خود (KSol/s 135) یکی از مناسب‌ترین ای‌سیک‌های استخراج زی‌کش و زن‌کش است. در الگوریتم Equihash  واحد اندازه‌گیری توان استخراج، هش نیست و توان دستگاه با واحد Solutions (راه‌حل‌ها) اندازه‌گیری می‌شود.

رقبای کنونی این ماینر در بازار ای‌سیک ماینر زئون ۱۸۰کی ( Zeon 180K) و اینوسیلیکون ای۹ پلاس پلاس زدمستر ( A9++ ZMaster) هستند.

در جدول زیر تمام اطلاعات مربوط به دستگاه‌های استخراج انت ماینر به صورت خلاصه آورده شده است.

مزایا و معایب انت ماینرها

pros-and-cons3

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به بیان مزایا و معایب دستگاه‌های استخراج انت ماینر بپردازیم، می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:

مزایا

• تجهیزات این دستگاه‌ها عملکرد مناسب و خوبی دارند.

• به بروزرسانی مکرر نرم‌افزار نیاز ندارد.

• منبع تامین انرژی آن توان بالایی دارد.

• سیستم نیازی به اجزای اضافی ندارد.

 معمولا از نظر مصرف انرژی نسبت به سایر دستگاه‌ها بهینه‌تر هستند.

• راه‌اندازی آسان دستگاه

• حمل آسان

معایب

• در صورت خرابی دستگاه، تعمیر آن مشکل است.

• محدودیت در الگوریتم‌هایی که پشتیبانی می‌کند.

• سر و صدا و گرمای تولیدی زیاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا