فارکساخبار اقتصاد جهان

رئیس صندوق بین المللی پول: اقتصاد جهانی برای رشد مسیر سختی در پیش دارد

به گزارش رویترز کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، روز سه شنبه اعلام کرد که اقتصاد جهانی در مقایسه با ماه ژوئن وضعیت وخیمی ندارد اما اگر دولت ها خیلی زود حمایت مالی و پولی خود را خاتمه دهند، نتوانند ویروس کرونا را کنترل کنند و مشکلات بدهی بازار را نادیده بگیرند، دوباره سقوط می کند.

جورجیوا در گفتگو زنده دانشکده اقتصاد در لندن گفت که صندوق بین المللی پول هفته آینده یک پیش بینی کوچکی درباره آینده اقتصادجهانی انجام می دهد. وی افزود: پیام اصلی من این است: اقتصاد جهانی از اعماق این بحران دوباره برمی گردد و رشد می کند.

وی گفت:

اما این بحران به پایان نرسیده است. اکنون همه کشورها با آنچه من می گویم “صعود طولانی” روبرو هستند. رشد طولانی، سخت و نامطمئن است و مستعد به تعویق افتادن است.

صندوق بین المللی پول در ماه ژوئن پیش بینی کرد که تعطیلی های مربوط به ویروس کرونا باعث کاهش تولید ناخالص جهانی به میزان ۴.۹ درصد می شود که شدیدترین کاهش را از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ نشان می دهد و خواستار حمایت بیشتر از سوی دولت ها و بانک های مرکزی است.

این صندوق هفته آینده با شرکت کشورهای عضو در جلساتی که بیشتر به صورت آنلاین برگزار می شود، پیش بینی های اصلاح شده خود را منتشر می کند.

۱۲ میلیارد دلار حمایت مالی، همراه با دیگر بسته های حمایتی این صندوق، به بسیاری از اقتصادهای پیشرفته، از جمله ایالات متحده و منطقه یورو، اجازه داده است از بدترین آسیب های این بیماری فرار کنند. در این بین، چین سریعتر از حد انتظار بهبود یافته است.

جورجیوا از کشورها خواست تا همچنان از اقتصاد خود حمایت کنند و هشدار داد که رشد جهانی برای میان مدت کم نوسان خواهد ماند و خطر “ایجاد مشکلات شدید اقتصادی” زیاد است.

نسل از دست رفته

جورجیوا همچنین اعلام کرد بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد با وضعیت نامناسب سیستم های بهداشتی ضعیف، بدهی زیاد خارجی و وابستگی به بخش هایی که بیشتر در معرض همه گیری کرونا هستند مانند گردشگری و کالاها، روبرو هستند.

او گفت:

در کشورهای کم درآمد، شوک اقتصادی آنقدر عمیق است که ما با خطر “نسل از دست رفته” روبرو می شویم.

وی خواستار کمک سریع بیشتر به کشورهای کم درآمد شد. همچنین هیئت مدیره صندوق بین المللی پول روز دوشنبه تخفیف پرداخت بدهی به صندوق برای ۲۸ کشور را برای شش ماه دیگر، تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ تصویب کرد.

منبع: reuters

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا