فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آموزش اندیکاتور MFI + نحوه سیگنال گیری خرید و فروش

اندیکاتور MFI که نام اختصاری Money Flow Index است که به معنای شاخص جریان نقدینگی است. این اندیکاتور توسط ژن کونگ و آروم سودداک ابداع شده است. MFI  از خانواده نوسانگرها می‌باشد که جریان ورود یا خروج نقدینگی به بازار را در قالب یک شاخص به نمایش می گذارد.

بر اساس تئوری اقتصادی حجم پول، زمانی که حجم پول در بازاری افزایش می‌یابد قدرت خرید نیز  به صورت موازی افزایش خواهد یافت و در نتیجه فروشندگان تمایل ندارند تا دارایی خود را با قیمت پایین عرضه کنند و همچنین عدم جذابیت قیمت های پایین برای فروشندگان و همچنین افزایش تقاضای خریداران سبب می‌شود تا قیمت ها افزایش یابد و مادامی که قیمتها باعث ارضای فروشندگان نشود شاهد روند افزایشی آن خواهیم بود. این موضوع به صورت عکس نیز صدق می‌کند؛ زمانی که نقدینگی از بازار خارج می‌شود طبیعتا تقاضا در بازار افت خواهد کرد و این اتفاق سبب می‌شود تا قیمت ها کاهش یابند. اندیکاتور جریان پول یکی از معروف ترین اندیکاتور های تحلیل تکنیکال می باشد.

MFI در واقع اسیلاتوری است که از قیمت و حجم معاملات تشکیل می شود و معمولا به عنوان RSI وزن داده شده با حجم شناخته می شود،  این اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی مثل اندیکاتور ها بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می کند و زمانی که تقاضا زیاد شود و قیمت رشد می کند به سمت بالا صعودی می کند و زمانی که قیمت افت کرده و عرضه زیاد شود به سمت پائین نزول می کند.

جالب است بدانید این اندیکاتور همانند اندیکاتور RSI است و تنها تفاوت محاسبه ای آن در استفاده از حجم در فرمول آن است. در مورد RSI زمانی که این اندیکاتور به بالای مرز ۷۰ و یا زیر مرز ۳۰ قرار می گیرد به ترتیب اشباع خرید و اشباع فروش رخ می دهد که در مورد اندیکاتور MFI این موضوع به ترتیب اعداد ۸۰ و ۲۰ را شامل می شود و زمانی که مقدار MFI به بالای ۸۰ نفوذ می کند حالت اشباع خرید و زمانی که به زیر ۲۰ می رود اشباع فروش است.

سیگنال خرید اندیکاتور MFI:

MFI

افزایش فروش و خروج نقدینگی از بازار به مرور زمان قیمت را کاهش می‌دهد. با توجه به افت قیمت ها و افزایش ارزندگی، انگیزه لازم در بین سرمایه‌گذاران پدید خواهد آمد و به مرور زمان شاهد ورود نقدینگی در بازار خواهیم بود که این اتفاق منجر به حرکت نمودار MFI از ناحیه اشباع خروج نقدینگی به ناحیه تعادلی خواهد بود. بنابراین زمانی که سطح ۲۰ توسط خط MFI از پایین به بالا شکسته شد می‌توانیم آن را به عنوان سیگنال خرید تلقی کنیم.

سیگنال فروش اندیکاتور MFI:

زمانی که جریان نقدی پول وارد بازار می‌شود شاخص نمودار MFI شروع به رشد می‌کند و پس از گذر از سطح ۸۰ وارد ناحیه اشباع ورود نقدینگی می‌شود. به مرور زمان و با بالا رفتن قیمت، انگیزه لازم در بین عرضه‌کنندگان ایجاد می‌شود و به مرور شاهد افزایش فروش و خروج نقدینگی از بازار خواهیم بود. نشانه های فروش زمانی پررنگ خواهد شد که نمودار MFI از ناحیه اشباع ورود نقدینگی خارج شود و سطح ۸۰ را از بالا به پایین بشکند. در این حالت با توجه به خروج نقدینگی شاهد شروع حرکت ریزشی قیمت خواهیم بود.

واگرایی  MFI:

MFI

یکی از ویژگی‌های مثبت اندیکاتور MFI امکان بررسی ضعف در روند می‌باشد. مهم ترین کاربرد MFI در نمایش واگرایی ها است که هشدار تغییر روند را می دهند. این اندیکاتور همانند RSI در تشخیص واگرایی ها در کف و قله‌ها دقت نسبتا بالایی دارد. با توجه به اهمیت بررسی واگرایی در اندیکاتورها، MFI می‌تواند کمک بزرگی در زمینه تشخیص قدرت روند باشد. واگرایی در نمودار ها و روند ها نشان دهنده ی تضعیف روند موجود و احتمال تغییر در روند می باشد.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. باسلام
    آیا واگرایی در RSI ,MFI را درکف ها یاقله ها درنطربگیریم ؟
    آیا باتوجه وضعیت تورم و نرخ بهره ووضعیت کلی اقتصاد ومهمتر ازهمه وضعیت بورس تحلیل تکنیکال جواب می دهد؟

    1. هم در دره و هم در قله میشه در نظر گرفت
      قطعا دستوری بودن بورس میتونه اعتبار تحلیل تکنیکال رو تا حد زیادی کم کنه. اما باز هم میشه تا حدودی بهش تکیه کرد. به طور کلی تحلیل تکنیکال در بازارهای جهانی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال بهتر جواب میده

  2. درود و خدا قوت
    من مدرس دانشگاه هستم, مطلب نوشته شده بسیار روان، موثر، کاربردی و حرفه ای نوشته شدهاست. بعد از مدتها از نوشته ای لذت بردم. سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا