بورستحلیل سهام

تحلیل شاخص کل بورس، روند مجموع ارزش معاملات از ابتدای آذرماه ۹۹

آذرماه بورس با ارزش معاملات ۲۰ هزار میلیارد تومانی آغاز شد و در بالاترین سطح خود در ۱۷ آذرماه به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسید.

اما در هفته‌ای که گذشت با توجه به حجم بالای عرضه‌ها و قفل شدن بازار در صف فروش ارزش معاملات کاهش قابل توجه پیدا کرد و در روز ۲۵ آذرماه به پایین‌ترین حد خود حدود ۸ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص

روز پایانی بازار با بهبود روند تقاضا دنبال شد و بدین ترتیب ارزش کل معاملات هم افزایش یافت و به رقم ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

با توجه به جمع شدن اکثر صف‌های فروش در نمادهای بزرگ، متعادل شدن روند بازار در هفته پیش‌رو مورد انتظار است.

شاخص

شاخص کل بورس تهران امروز شنبه ۲۹ آذر سال ۹۹، در ارتفاع یک میلیون و چهارصد و سی ونه هزار واحدی قرار دارد.

شاخص

در تحلیل مقایسه‌ای شاخص کل و شاخص هم وزن مشاهده می‌شود که شاخص هم‌وزن توانسته حرکت پر شتاب تری نسبت به شاخص کل داشته باشد و بخش بزرگ‌تری از ریزش اخیر را پوشش دهد. علت این امر نیز واگرایی مثبتی بود که در کف قیمتی در شاخص هم وزن بین نمودار قیمت و اندیکاتور‌ها شکل گرفته بود که شاخص کل فاقد این فاکتور مثبت بود.

از طرفی در سهام بزرگ و شاخص ساز حقوقی‌ها در سمت فروش حضور قدرتمندی داشتند که حرکت شاخص کل را کندتر کرد. در مجموع شاخص هم وزن توانست حدودا تا تراز ۸/ ۶۱ فیبوناچی از ریزش قبل را جبران کند و شاخص قدرت نسبی توانست به محدوده هیجان خرید وارد شود و تا ۸۸ واحد پیشرفت کند که همین شتاب رشد موجب شد هم قیمت بتواند از سقف مینور قبلی در ۴۱۹ هزار واحد عبور کند و هم شاخص قدرت نسبی بتواند از سقف قبلی در ۵۰ واحد فراتر برود، اما در شاخص کل به دلایلی که در بالا ذکر شد شرایط متفاوت است.

شاخص کل بورس تهران در صعود اخیر توانست تنها تا تراز ۲/ ۳۸ فیبوناچی از ریزش قبلی را برگشت بزند. شاخص با قدرت نسبی از سقف قبلی در ۵۰ واحد عبور و تا ۷۰ واحد پیشروی کرد؛ اما قیمت نتوانست به سقف قبلی در ۱.۶۰۰ هزار واحد دست پیدا کند که این شرایط یک واگرایی منفی مخفی را بین قیمت و اندیکاتور رقم خواهد زد.

با توضیحات فوق هم اکنون انتظار افت بیشتری در شاخص کل نسبت به شاخص هموزن می‌رود. به این ترتیب که شاخص هم وزن می‌تواند از محدوده تراز‌های ۲/ ۳۸ تا ۵۰ فیبوناچی از صعود اخیر را اصلاح کند. یعنی محدوده ۴۲۳ تا ۴۱۲هزار واحدی، اما برای شاخص کل یک سطح پایین‌تر یعنی بین تراز ۵۰ تا ۸/ ۶۱ فیبوناچی از صعود اخیر را می‌توان متصور بود که حوالی ۱.۳۳۵ هزار تا ۱.۳۷۵ هزار واحدی را شامل می‌شود.

در مجموع و با بررسی تایم فریم‌های بالاتر، بسیار بعید است که شاخص‌ها به کف‌های قبلی بازگردند و منفی حال حاضر را اصلاحی از صعود اخیر می‌دانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا