بورستحلیل سهام

بررسی شاخص کل در سه روز مانده تا انتخابات آمریکا! آیا زمان رشد بازار نزدیک است؟

طبق روال هفته های گذشته در این مطلب اختصاصی از تیم تحلیلی فیماچارت به تحلیل و بررسی شاخص کل بورس تهران می پردازیم. این تحلیل به صورت ماهیانه به ترتیب زیر تقدیم شما خواهد شد:

  • تحلیل نمودار قیمت
  • تحلیل اسیلاتور ها

در تایم ماهیانه

نمودار قیمت

همانطور که در تصویر پایین می‌بینید شاخص از تیر ماه کاهش قیمت را به صورت جدی رقم زده و نکته ای که حائز اهمیت است فاصله زیاد میانگین متحرک ۲۱ روز از نمودار قیمت می باشد و نکته ای که توجه تیم تحلیلی ما را جلب کرده این است که نمودار از سقف یک کانال فرضی تصمیم به برگشت دارد. اگر به تاریخچه عمر بازار سرمایه نگاهی بیندازیم، تا به امروز ۳ بار نمودار قیمت به سقف کانالی برخورد کرده که باعث برگشت شده است و با توجه به برگشت های مورد نظر داده های زیر اهمیت دارند:

۱- اولیت برگشت از سقف مرداد سال ۱۳۷۵ بوده که حدود ۳۲% کاهش قیمت را شاهد بودیم که در حدود ۹۰۰ روز به طول انجامید.

۲- در برگشت دوم شهریور ۱۳۸۳ رو می‌بینیم که با کاهش ۴۴% در ۱۶۷۰ روز اتفاق افتاد.

۳- سومین برگشت سال ۹۲ اتفاق افتاد که حدود دوسال یا ۷۳۰ روز به طول انجامید که با کاهش قیمت در پایین ترین حفره ۳۰% بوده است.

در برگشتی که در حال حاضر در حال وقوع است می‌بینیم در کمتر از ۱۰۰ روز ۳۸% کاهش قیمت داشته که نتیجه این است که تا الان اصلاح قیمتی بیشتری نسبت به اصلاح زمانی داشتیم.

اسیلاتورهای ماهیانه

اسیلاتور RSI

این اسیلاتور نشان می دهد در دو ریزش قبل یعنی سال ۷۵ و ۸۳، کاهش عدد RSI تا عدد ۳۶ را شاهد بودیم و در این عدد حمایت شده و بیشتر از این کاهش پیدا نکرده بود.

نکته مهم: اما در سال ۹۲ RSI ماهانه حفره جدیدی را ساخت که همین موضوع باعث شده که تیم تحلیلی ما حمایت دینامیکی را بتواند رسم کند و حمایت مهمی را می توانیم ببینیم.

شاخص 2

اسیلاتور MFI:

این اسیلاتور دنبال کننده پول است و در تایم ماهیانه نشان می دهد که هنوز پول های زیادی در سهم ها مانده و خارج نشده است.

این اندیکاتور می تواند خبر از فروش های سنگین این ماه بدهد و ممکن است زود و سریع به حمایت برسد (این در حالی است که فروش انجام شود و سهام ها نقد شوند).

شاخص 3

تایم هفتگی:

نمودار قیمت

نمودار قیمت زیر EMA 21 قرار دارد و و چون وارد اصلاح شده می توانیم از فیبوی اصلاحی استفاده کنیم و می‌بینیم که با شکست فیبوی ۰.۲۳ سطح بعدی سطح فیبوی ۰.۳۸ است که عدد شاخص در ۹۸۰ هزار تا یک میلیون می تواند نفوذ کند.

اسیلاتور  RSI هفتگی

متاسفانه اسیلاتور قدرتمند RSI حمایت معتبری که از سال ۹۴ باعث حمایت شده را شکست که حمایت مهمی را از دست داده و حمایت بعدی RSI هفتگی عدد ۳۵ است.

اسیلاتور MFI هفتگی:

در تایم هفتگی وضعیت این اسیلاتور به مراتب بهتر از ماهیانه است و ظاهرا معامله گرانی که در تایم هفتگی ترید می‌کنند تا حدود زیادی خارج شده اند.

نکته: هر بار که عدد این اسیلاتور به حمایتی که می‌بینید برخورد کرده شاهد رشد ۲ تا ۵ هفته ای شاخص بودیم.

تایم روزانه

نمودار قیمت:

در تایم روزانه نمودار قیمت به  طور کامل زیر میانگین متحرک ها قرار دارد و این تایم کاملا نزولی است.

نکته: با رسیدن قیمت به سطح فیبوی طلایی ۰.۶۱۸ شاهد کندل چکش هستیم.

اسیلاتور RSI روزانه

با توجه به شکست حمایت معتبر ۵۱ تایید نزول روزانه انجام شده و مادامی که RSI روزانه بالای این عدد بسته نشود رشدی در کار نیست و در حال حاضر حمایت عدد ۲۱ RSI می باشد.

نتیجه گیری

در کل اگر حمایت معتبر شاخص را بخواهیم پیش‌بینی کنیم عدد ۱،۰۵۰،۰۰۰ حمایت معتبری برای توقف ریزش ها می تواند باشد و در این عدد شاهد بازار رنج (نوسانی) طولانی خواهیم بود و برای اینکه بدانیم چه زمانی سیگنال قطعی صادر می‌کند می توانیم به RSI  ۵۱ روزانه اشاره کنیم.

اما در تایم روزانه با توجه به فیبوی ۰.۶۱۸ و کندل چکش پیش بینی می شود که به زودی یک بالایی تا یک و سیصد و هشتاد خواهیم داشت و می‌توانید نوسان کوتاهی بگیرید. شاید دور ماندن از بازار بهترین کار ممکن باشد.

از اینکه با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا