فارکسآموزش فارکس

تفاوت گزارش اشتغال ADP با گزارش اشتغال NFP ایالت متحده

بازار اولین چهارشنبه تا جمعه هر ماه بین دو گزارش اشتغال، یعنی گزارش حقوق و دستمزد بخش خصوصی ADP و گزارش ماهانه حقوق و دستمزد غیر کشاورزی NFP وزارت کار، قرار می گیرد.

به طور ثابت، هر دو گزارش بازارها را جابجا می کنند و بنابراین به عنوان گزارش های درجه اول شناخته می شوند. جالب این که این دو گزارش که می توانند بازارها را به وحشت بیاندازند در فاصله یک روز منتشر می شوند!

در ادامه با این دو شاخص اشتغال NFP و ADP بیشتر آشنا می شوید و تفاوت نحوه تاثیرگذاری آن را در بازار فارکس را خواهید دید.

گزارش اشتغال ADP

گزارش نرخ اشتغال ADP National Employment Report حاکی از نرخ اشتغال در بخش خصوصی در سطح ملی است که شامل بخش کشاورزی نمی‌شود.

این گزارش از سال ۲۰۰۶ و توسط شرکت Automatic Data Processing Inc تهیه می‌شود. معمولاً این شاخص در اولین چهارشنبه یا پنجشنبه هر ماه میلادی منتشر می‌شود.

این گزارش تغییر شغل ماهیانه در بخش های اصلی اقتصاد ایالات متحده را نشان می دهد. محاسبه شامل اطلاعات جمع آوری شده از حدود ۴۰۶،۰۰۰ شرکت های خصوصی است. این بخش تا ۲۳ میلیون نفر (حدود ۲۰ درصد از کارکنان بخش خصوصی ایالات متحده) را استخدام می کند.

این گزارش تقسیم بندی را در بخش ها و صنایع نشان می دهد. داده های جداگانه ای برای بخش تولید (معدن، ساخت و ساز و تولید) و بخش خدمات (تجارت، حمل و نقل، IT، امور مالی، خدمات حرفه ای و فنی، مدیریت و ارائه دهنده خدمات، اداری و خدمات پشتیبانی، آموزش، مراقبت های بهداشتی، تفریحی، سرگرمی و غیره) محاسبه میشود.

این گزارش همچنین تصویری از تغییرات در کسب و کارهای کوچک (تا ۵۰ کارمند)، متوسط ​​(۵۰ تا ۴۹۹ کارمند) و کسب و کارهای بزرگ (بیش از ۵۰۰ کارمند) را فراهم می کند.

نحوه تاثیرگذاری شاخص ADP

رشد اشتغال یک شاخص پیشرو در رشد هزینه مصرف کننده است. فدرال رزرو با توجه به نرخ بهره خود، وضعیت بازار کار را در نظر می گیرد. بنابراین رشد این شاخص می تواند برای دلار آمریکا مثبت باشد و بلعکس.

رشد قوی شاخص ADP به این معنی است که افراد زیادی در بخش خصوصی استخدام شده‌اند. هر چه تعداد افراد استخدام شده و شاغل بیشتر باشد، درآمد خانوارهای آمریکایی هم بیشتر خواهد شد. در نتیجه مخارج مصرف‌کنندگان هم بالا خواهد آمد. این خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا و دلار خواهد بود.

همچنین بایستی توجه داشت که معامله گران بازار فارکس، از شاخص‌های اقتصادی برای پیش‌بینی چشم‌انداز سیاست‌های پولی (مثل تغییرات نرخ بهره) هم استفاده می‌کنند. یعنی رشد قوی شاخص‌های اشتغال می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره و تقویت دلار شود.

در مقابل رشد ضعیف داده‌های اشتغال می‌تواند به کاهش نرخ‌های بهره و تضعیف ارزش دلار منتهی شود. معمولاً رشد زیر ۱۰۰ هزار نفر در ماه در این گزارش، زنگ خطری برای اقتصاد آمریکاست.

گزارش اشتغال NFP

گزارش اشتغال NFP یا Non-Farm Payroll، از مهم‌ترین گزارش‌های اقتصادی آمریکاست و معمولاً تمامی سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سعی می‌کنند که با پیش‌بینی نتیجه احتمالی این گزارش، کسب سود کنند.

شاخص اشتغال NFP تعداد موقعیت‌های شغلی ایجاد شده در یک ماه گذشته و در تمام بخش ها به غیر از بخش غیر کشاورزی آمریکا را پوشش می‌دهد. تغییرات اشتغال در بخش غیر کشاورزی می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت سلامت اقتصاد آمریکا ارائه کند. هنگامی که میزان حقوق بگیران رشد کند میزان هزینه خانوارها نیز رشد می کند و این امر موجب فروش و تولید بیشتر کارخانجات و به طبع آن رشد اقتصادی می شود. افزایش مخارج مصرف‌کنندگان هم در نهایت به افزایش GDP یا تولید ناخالص ملی منتهی خواهد شد.

در عین حال، آمریکا روابط گسترده تجاری با سایر اقتصادهای جهانی دارد. این یعنی خانوارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی یکی از مشتریان اصلی کالاها و خدمات تولید شده در سایر اقتصادهای جهانی هستند. پس وقتی رشد اشتغال آمریکا قوی است و مخارج مصرف‌کنندگان هم افزایش می‌یابد، ناخودآگاه تقاضا برای کالا و خدمات سایر اقتصادهای جهانی هم افزایش می‌یابد و به رشد اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

برای محاسبه این شاخص از تمام کارمندان رسمی کشور آمارگیری میکنند. ارزیابی توسط نظر سنجی ۴۰۰,۰۰۰ شرکت و ۵۰,۰۰۰ خانواده هر ماه انجام می شود.

نوسانات فصلی، تغییرات در پارامترهای اصلی مدل ارزیابی و عوامل تاثیر گذار دیگر در تنظیم این شاخص محاسبه می‌شوند. این شاخص به همراه شاخص بیکاری ، شاخص ساعات کاری در هفته و کارمزد ساعتی ، یک شاخص کمکی برای تعیین سطح تورم می باشد.

این آمار در اولین جمعه هر ماه منتشر می شود. در زمان انتشار معمولا شاهد نوسانات قابل توجه در بازار هستیم. این نوسانات می تواند بین ۵۰ تا ۲۰۰ پیپ Pip باشد.

نحوه تاثیرگذاری شاخص NFP

شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی یا NFP در دسته دستمزدها و در آمدها قرار می گیرد و جزو شاخص های تاخیری است.

بنابراین این شاخص در تعیین نرخ بهره برای وام ها نیز تاثیر می‌گذارند.

معمولاً برای تفسیر شاخص NFP آمریکا باید سه سناریو را در نظر گرفت:

  1. شاخص NFP با پیش‌بینی‌های بازار همخوانی دارد: در این صورت بازار واکنش جدی به گزارش نشان نمی‌دهد.
  2. شاخص NFP ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های بازار منتشر می‌شود: این نشانه بدی برای اقتصاد آمریکاست و معمولاً تأثیر منفی بر دلار آمریکا می‌گذارد. رشد ضعیف اشتغال آمریکا می‌تواند به رکود اقتصادی منتهی شود (توجه: اگر جریانات ریسک گریزی قوی در بازار به راه نیفتد، معمولاً دلار واکنش منفی به افت شاخص NFP نشان خواهد داد. اما اگر جریانات ریسک گریزی قوی به راه بیفتد، دلار آمریکا به خاطر دارایی امن و حافظ ارزش بودن تقویت خواهد شد).
  3. شاخص NFP بهتر از پیش‌بینی‌های بازار باشد: رشد قوی اشتغال آمریکا نشانه مثبتی برای اقتصاد آمریکاست و می‌تواند از دلار آمریکا حمایت کند.

در اینجا باید توجه داشته باشید که میزان انحراف داده‌های NFP با پیش‌بینی بازار بسیار اهمیت دارد. هر چقدر انحراف میان پیش‌بینی بازار و داده‌های واقعی بیشتر باشد، واکنش بازار به شاخص NFP هم شدیدتر خواهد بود.

همبستگی بین نظرسنجی های ADP و NFP

شاخص ADP معمولاً برای ارزیابی وضعیت بازار کار آمریکا و پیش‌بینی عملکرد شاخص NFP استفاده می‌شود. با این حال شاخص ADP همبستگی قوی با NFP ندارد. یعنی رشد قوی شاخص ADP به معنی رشد قوی NFP نیست.

تجزیه و تحلیل رابطه بین بررسی های ADP و NFP در یک دوره سه ساله نشان داد که تنها در کمتر از یک چهارم مواقع داده های حقوق و دستمزد خصوصی NFP در محدوده مثبت یا منفی ۱۰ درصد از داده های ADP قرار می گیرد.

تفاوت NFP با ADP

  1. گزارش NFP شامل همه کارکنان حقوق بگیر است . در حالیکه گزارش اشتغال ADP فقط کارکنان روزمزد را شامل می شود . بنابراین، تغییرات موقت نیروی کار مانند اعتصابات یا تغییرات فصلی می تواند بر اعداد ADP تأثیر بگذارد.
  2. گزارش اشتغال ADP شامل لیست حقوق و دستمزد بخش خصوصی بجز بخش کشاورزی می شود. در حالیکه گزارش NFP اشتغال در بخش دولتی را هم در نظر میگیرد.
  3. گزارش ADP تنها یک بار محاسبه و منتشر می شود. در حالی که NFP یک قرائت اولیه منتشر می کند به همراه دو بار تجدید نظر شد. بدین صورت نتایج شرکت هایی که پاسخ های خود را دیر ارسال کرده اند نیز در قرائت نهایی لحاظ می شود.

منبع: fxkar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا