ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

بیشترین ارز دیجیتال در کدام کشور است؟

 طبق جدیدترین آمار و گزارش‌های ارائه شده استفاده از ارزهای دیجیتال در کل دنیا و به طور ویژه در منطقه آسیا اقیانوسیه بسیار بیشتر شده است و محبوبیت آن روزانه گسترش می یابد. در این مقاله به این سوال که بیشترین ارز دیجیتال در کدام کشور است چاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

 به گزارش ایرنا، به دنبال افزایش بهای ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده مانند «بیت‌کوین»، «مونرو»، «ریپل» و «اتریوم»، کاربران بسیاری در جهان به‌دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتال هستند.

ارزهای دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره می کند که به صورت الکترونیکی ذخیره و همچنین منتقل می‌شوند و بر مبنای صفر و یک کار می‌کنند.

به عبارت دیگر، ارز دیجیتال ویژگی‌هایی شبیه ارزهای فیزیکی دارند، اما معمولاً تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت بسیار سریع و بدون مرز بین افراد قابل انجام است.

در میان ارزهای دیجیتال، تاکنون بیت‌کوین توانسته است گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و از محبوبیت فراوانی در جهان برخوردار شود. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند و در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌ است.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد، قیمت بیت‌کوین در حالی در چند سال اخیر با شیب ملایم در حال افزایش بود که از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی و اواخر سال ۲۰۲۰ این ارز دیجیتال به سبب تشدید همه‌‎گیری بیماری کرونا و هجوم نقدینگی به این بازار، با انفجار بهای فراوانی روبرو شده است.

در میان  کشورهای مختلف جهان استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه از محبوبیت فراوانی برخوردار است و دست‌کم ۳۸ درصد از تعداد کل کاربران ارزهای مجازی را به خود اختصاص می‌دهد.

این در حالیست که سایر طرفداران ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین در منطقه اروپا با ۲۷ درصد در جایگاه دوم و آمریکای شمالی با ۱۷ درصد در رتبه سوم جای گرفته‌اند.

 همچنین کاربران ساکن و فعال در منطقه آمریکای‌لاتین نیز ۱۴ درصد و خاورمیانه چهار درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده‌اند.

نگاهی به آمارها در سال ۲۰۲۰ و همچنین ماههای نخست ۲۰۲۱ نشان می‌دهد اکثر شرکتهای بزرگ ارز دیجیتالی در حال گسترش دامنه فعالیتهای خود به سمت آسیا هستند.

 در نیمه نخست ۲۰۲۰، دست‌کم ۵۷ درصد از مبادلات ارزهای دیجیتال در منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و آفریقا شکل گرفت. این میزان در سال ۲۰۱۹، ۵۱ درصد و در سال ۲۰۱۸، ۴۳ درصد بود.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش روزافزون استقبال از ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده و همچنین توسعه پلت‌فرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی، رویکرد و سیاست‌گذاری دولت‌های مختلف در جهان دستخوش تغییراتی شگرف شده و هر روز بر شمار کاربران و طرفداران ارزهای دیجیتال در منطقه آسیا-اقیانوسیه افزوده ‌شود.

در این گزارش سعی داریم به سیاستهای اتخاذ شده از سوی کشورهای پیشرو در استفاده از ارزهای دیجیتال در منطقه آسیا-اقیانوسیه اشاره کنیم.

استرالیا:

آمارها نشان می‌دهد میزان استفاده از ارزهای دیجیتال در استرالیا روز به روز در حال افزایش است به نحوی که بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفته است دلار دیجیتال عرضه کند.

به عبارت دیگر، این دلار دیجیتال همان پول رسمی کشور استرالیا خواهد بود که فقط به صورت دیجیتالی عرضه خواهد شد. گفتنی است همچنین می‌توان از این دلار دیجیتال که روی پلتفرم اتریوم عمل خواهد کرد، در سرمایه‌گذاری،‌ تسویه و پرداخت اقساط استفاده کرد.

همچنین نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در استرالیا نشان می‌دهد، ارزهای دیجیتال از محبوبیت فراوانی میان مردم این کشور برخوردار است.

نیوزیلند:

استفاده از ارزهای دیجیتال در نیوزیلند نیز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوی که دولتمردان این کشور را بر آن داشته است تا یک شرکت خدمات مالی راه اندازی کنند که سرویس پرداخت آن ارز دیجیتال باشد.

ارز دیجیتال در نیوزیلند، «پاور دلار » نامگذاری شده است که بر پایه «تِتِر» فعالیت می کند که یک ارز دیجیتال پایدار (استیبل کوئن) به شمار می‌آید.

گفتنی است یکی از مهمترین ویژگی این نوع ارزها این است که از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال محفوظ می‌باشد و در اصل به عنوان ابزاری برای کنترل عدم پایداری قیمت در معاملات رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان محبوبیت ارز دیجیتال در نیوزیلند به حدی است که مقامات این کشور سال گذشته به شرکت‌ها اجازه دادند تا دستمزد کارمندان را به صورت ارز دیجیتالی بپردازند.

این فرمان که توسط اداره امور مالیاتی نیوزیلند به امضا رسیده است،  این امکان را فراهم می آورد که در صورت تمایل کارمندان به دریافت حقوق به صورت ارز دیجیتال، کارفرمایان باید آن‌ را رعایت کنند.

چین:

آمارها نشان می‌دهد چین یکی از پیشروترین کشورهای دنیا در زمینه استفاده گسترده از ارز دیجیتالی است. در حال حاضربا هدف مشارکت بیشتر در تنظیم چارچوب اقتصاد جهانی، کار استفاده آزمایشی از ارز دیجیتال چین در مناطق مختلف آغاز شده است.

چین در آذرماه سال جاری میلادی، ارز دیجیتال خود را به نام «رن مین بی» معرفی کرد و موجب غافلگیری جهان شد. گفتنی است چین می‌کوشد این ارز را با عنوان یوان دیجیتال در چهار شهر و در محل بازی‌های المپیک زمستانی  ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار دهد.

آمارها حاکی است چین در حال حاضر جهان را در معاملات دیجیتال رهبری می‌کند و ۴۴ درصد از کل ارزش معاملات پرداخت‌های دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده است. این اولین ارز دیجیتال مستقل در جهان است و بنابراین چین کنترل کاملی بر گردش ارز خواهد داشت.

چنانچه چین بتواند ارز دیجیتال خود را به صورت کامل اجرایی کند، اقتصاد این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌آید به سوی یک جامعه بدون پول نقد پیش خواهد رفت طوری که مصرف کنندگان و کسب و کارها می‌توانند پرداخت‌های خود را با کیف پول‌های الکترونیکی به جای اسکناس‌های سنتی انجام دهند.

ژاپن:

استفاده از ارز دیجیتال در ژاپن نیز طرفداران خاص خود را دارد.بانک مرکزی ژاپن بر این باور است چنانچه گردش پول نقد در آینده کاهش شدیدی داشته باشد می توان این مساله را از طریق انتشار ارز دیجیتال جبران کرد.

به باور مقامات ژاپنی استفاده از ارز دیجیتال برای بهبود سیستم‌های پرداخت در این کشور بسیار مناسب است. بنابر اعلام پایگاه خبری ژاپن تایمز، این کشور تصمیم دارد ارز دیجیتال ملی خود را تا سال ۲۰۲۳ عرضه کند. مقامات  ژاپن در دی ماه سال جاری نیز اعلام کردند تصمیم دارند این ارز دیجیتال را، سال آینده میلادی در قالب یک برنامه آزمایشی اجرا کنند.

کره جنوبی:

گزارش ها نشان می‌دهد به تازگی استفاده از ارزهای دیجیتال در کره جنوبی که به عنوان یک کشور توسعه یافته و پیشرفته در جهان به شمار می‌آید روز به روز در حال افزایش است.

آمارها نشان می‌دهد مردم این کشور اخیرا علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال از خود نشان داده‌اند و دولت این کشور نیز موضع مخالفی در این خصوص ندارد.

در حال حاضر بانک مرکزی کره جنوبی در حال انجام تحقیقات لازم برای راه اندازی ارز دیجیتال است. مقامات بانک مرکزی کره جنوبی نیز در دسامبر سال گذشته میلادی کارگروهی برای بررسی ارزهای مجازی تشکیل دادند ولی این را هم گفتند که هدف از این کار کنترل فعالیت سایر کشورها در این زمینه است و قصد ندارند یک ارز دیجیتال راه اندازی کنند.

در نهایت رشد روز افزون سایر کشورها مثل چین، ژاپن و آمریکا در این زمینه سبب شد سیاستهای این کشور در زمینه راه اندازی ارز دیجیتال تغییر کند.

هند:

رشد روز افزون بازار ارزهای دیجیتال در سایر نقاط جهان به ویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه، دولت هند را بر آن داشت تا لایحه‌ای برای ممنوعیت ارزهای مجازی خصوصی مثل بیت کوین تصویب و یک ارز مجازی ملی را راه اندازی کند.

گفتنی است یکی از طرفداران این طرح، حزب «بهاراتیا جاناتا» به رهبری «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند است.

 به گزارش پایگاه خبری «سی ان بی سی»، این لایحه با عنوان «ارز مجازی و قانون ارز دیجیتال رسمی» زیرساخت‌های لازم را برای ارز دیجیتال رسمی توسط بانک رزرو هند فراهم می‌آورد.پیش از این نیز موضع گیری شدیدی در خصوص ارزهای مجازی در هند اتخاذ شده بود. یک هیئت دولتی در ۲۰۱۸ پیشنهاد ممنوعیت تمام ارزهای مجازی خصوصی و جریمه ۱۰ سال زندان را برای متخلفان مطرح کرده بود.

 دولت هند پیش‌تر اعلام کرده بود که ارزهای مجازی را به رسمیت نمی‌شناسد. در نهایت ممنوعیت نقل و انتقال ارزهای مجازی در مارس ۲۰۲۰ توسط دادگاه عالی هند لغو شد.

مالزی:

مالزی یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال در جهان اسلام است. این کشور در اسفند ۱۳۹۶ اولین پول دیجیتال «اسلامی» را در جهان معرفی کرد.

در حال حاضر،‌ ارزهای دیجیتال به صورت قانونی برای معامله در صرافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابل تعویض با هرگونه پول هستند.

دولت مالزی می‌کوشد قانون گذاری‌های لازم جهت شفافیت ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل را انجام دهد.

همچنین هرگونه فعالیت در خصوص ارزهای دیجیتال، به منظور جلوگیری از هرگونه پولشویی، فعالیت‌های تروریستی اقتصادی و فعالیت‌های خلاف شرع، باید تحت نظارت گروه گزارش سازمان پولشویی دولت مالزی قرار گیرد.

به تازگی بانک «کنانگا» که یکی از بزرگترین بانک‌های مالزی است، اعلام کرده که ۱۹ درصد از سهام یکی از صرافی‌های رمز ارز در این کشور مالزی را خریداری کرده و از این طریق به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال وارد شده است.

در حال حاضر مالزی و ژاپن همکاری‌های موثری در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال انجام داده اند و می‌کوشند همکاری‌های مشترکی در زمینه ایجاد بستری برای انجام معاملات آنلاین با استفاده از ارزهای دیجیتال در مالزی انجام دهند.

ایران:

در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸، «فرهاد دژپسند» وزیروقت امور اقتصادی و دارایی با بیان این که دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد، گفت: پیش نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و تصویب شده است.

دژپسند افزود: شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگرهای بلاکچین‌ها به کشور شدند، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملاً این دستگاه ها وارد کشور شد.

وی با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی ارز دیجیتال تشکیل شده است، اظهار کرد: پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیئت دولت است.

در نهایت معاون اول رئیس‌جمهوری در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸، آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه، شفاف و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی و به‌کارگیری با رویکرد تسهیل فضای کسب وکار را ابلاغ کرد. در نتیجه صنعت استخراج رمز ارز در ایران قانونی شد.

از آنجائیکه ارزهای دیجیتال سبب تسهیل در مبادلات اقتصادی می شوند، دیر یا زود راه خود را در مبادلات تجاری در جهان در حجمی گسترده بازخواهند کرد. چنانچه این ارزهای دیجیتال بتوانند ارزهای قدرتمند موجود در بازار مانند دلار و یورو را به چالش بکشند، می‌توان گفت تغییرات شگرفی در نظام پولی و بانکی جهان رخ خواهد داد.

بدون شک استقبال از ارزهای دیجیتال در جهان از جنبه دیگری هم می‌تواند برای ایران جالب توجه باشد، چرا که در صورت به چالش کشیده شدن دلار و یورو توسط ارزهای دیجیتال، ایران دیگر دغدغه عدم دسترسی به چرخه دلار را نخواهد داشت.

پیش بینی می‌شود با حذف قوانین دست و پا گیر در زمینه تولید رمز ارزهای دیجیتالی و فراهم شدن زیرساختهای لازم در کشور، به زودی شاهد معرفی ارز ملی دیجیتالی در بازارهای جهانی باشیم.​

منبع: eghtesadonline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا