ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

منظور از میزان سرمایه قفل شده یا TVL چیست؟

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی، به خصوص پروژه‌های مربوط به بخش دیفای بوده باشید، حتماً تا‌کنون با عنوان TVL که مخفف Total Value Locked و به معنای سرمایه کل قفل شده در یک پروژه‌ ‌‌است، برخورد داشته‌اید.

میزان سرمایه قفل شده در یک پروژه، برابر است با تعداد توکن‌های سرمایه‌گذاری شده در آن پروژه ضرب در ارزش هر توکن. از این معیار برای سنجش میزان اعتبار و ارزش یک پروژه استفاده می‌شود. به طبع، هرچه میزان سرمایه‌های قفل شده در یک پروژه بیشتر باشد، اقبال عمومی و اعتبار آن نیز بیشتر است.

بنابراین TVL به معنای کل سرمایه‌ای است که در یک پروژه، برای مدتی مشخص سرمایه‌گذاری شده است. کلمه قفل شده نیز به این معنی است که سرمایه‌گذار فقط در زمان‌هایی که از قبل مشخص شده است می‌تواند اقدام به برداشت سرمایه خود کند.

اهمیت TVL در اعتبارسنجی پروژه‌های دیفای چقدر است؟

با نگاهی ساده به پروژه‌های فعال در زمینه دیفای و اپلیکیشن های غیر متمرکز (Dapps) می‌توان دید که توسعه‌دهند‌گان این پروژه‌ها، چقدر به دنبال دیده شدن Total Locked Value پروژه‌‌هایشان هستند!

دلیل اهمیت این معیار برای پروژه‌های دیفای نیز در درجه اول نشان دادن قدرت پروژه و اعتماد عمومی مردم و سرمایه‌گذاران به پروژه‌شان است. همچنین این معیار، ارزش بازار یک پروژه دیفای را به نسبت ارزش کل بازار رمزارز‌ها نشان می‌دهد.

البته به توکن‌های سرمایه‌گذاری شده در یک پروژه، به اصطلاح توکن‌های استیک شده (Staked Tokens) در یک پروژه نیز می‌گویند.

معیار TVL به نوعی یکی از اساسی‌ترین ابزار‌ها برای ارزیابی پروژه‌های دیفای به شمار می‌رود، بنابراین اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای هستید، حتماً این معیار را مد نظر داشته باشید.

اگر میزان Total Locked Value در یک پروژه بالا باشد، به این معنی است که کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی به این پروژه اطمینان دارند؛ زیرا مقدار وجوه سرمایه‌گذاری شده در پروژه مد نظر بالا بوده است.

یکی دیگر از معیار‌هایی که به کمک TVL به دست می‌آید و به سرمایه‌گذاری بهتر و سودآور‌تر کمک می‌کند، نسبت TVL یا همان TVL Ratio است.

این نسبت از تقسیم ارزش کل بازار یا همان Market Cap پروژه بر TVL همان پروژه به دست می‌آید. اگر این نسبت زیر ۱ باشد، نشان از اشباع فروش یا به اصطلاح Over Sold بودن آن پروژه می‌دهد.

همچنین، برعکس قضیه بالا برای پروژه‌هایی با نسبت TLV بالای ۱ نیز صادق است. البته بسیاری از تحلیلگران با استفاده از این نسبت برای ارزیابی یک پروژه مخالف‌اند و آن را بیهوده می‌دانند!

بررسی میزان سرمایه قفل شده در دو پروژه یونی سواپ و پنکیک سواپ

بدون شک، دو پروژه یونی سواپ (UniSwap) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) از قوی‌ترین پروژه‌های حوزه دیفای از لحاظ محبوبیت، مقبولیت و سرمایه در گردش هستند.

یونی سواپ و پنکیک سواپ، هر دو در زمینه صرافی غیر متمرکز ارز‌های دیجیتال یا همان DEX فعالیت دارند.

میزان سرمایه قفل شده در این دو پروژه روی هم چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار است!

همین مسئله باعث شده که یونی سواپ مقام دوم و پنکیک سواپ مقام سوم بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز را در اختیار داشته باشند. مقام اول این لیست در اختیار صرافی رمزارزی دیگر به نام کرو (Curve) است. این صرافی فقط از استیبل‌ کوین‌ها (Stable Coins) پشتیبانی می‌کند.

اگر بخواهیم مجموع سرمایه‌های قفل شده در هر دو ورژن صرافی یونی سواپ را حساب کنیم، به عددی معادل ۷ میلیارد دلار می‌رسیم که در مقایسه با سرمایه‌ قفل شده در پروژه پنکیک سواپ بیشتر است اما همچنان از Curve پایین‌تر است.

میزان سرمایه قفل شده در پنکیک سواپ حدود ۵.۳ میلیارد دلار است. نسبت TVL این صرافی نیز ۰.۸ است که احتمال رشد‌های بزرگ‌تری را برای این پروژه ایجاد می‌کند.

نحوه اطلاع از میزان سرمایه قفل شده (TVL) در پروژه‌های مختلف

برای اطلاع از میزان سرمایه قفل شده در هر پروژه می‌توانید به وبسایت defipulse.com مراجعه کنید. برای این کار بعد از ورود به سایت می‌توانید از اطلاعات موجود در جدول استفاده کنید. در جدول موجود در این صفحه، اطلاعاتی همچون نام پروژه، شبکه بلاکچین، دسته‌بندی و میزان سرمایه قفل شده نمایش داده شده است. در ادامه برای نمونه، ۱۰ پروژه برتر دیفای از لحاظ TVL را با استفاده از این منبع برایتان آورده‌ایم:

رتبه نام پروژه شبکه بلاکچین دسته‌بندی میزان سرمایه قفل شده (TVL)
۱ Maker Ethereum وام‌دهی ۱۹.۱ میلیارد دلار
۲ Curve Finance Ethereum صرافی غیرمتمرکز ۱۴.۷ میلیارد دلار
۳ Aave Multichain وام‌دهی ۱۲.۳ میلیارد دلار
۴ InstaDApp Ethereum وام‌دهی ۱۱.۱۵ میلیارد دلار
۵ Convex Finance Ethereum دارایی ۱۱ میلیارد دلار
۶ Compound Ethereum وام‌دهی ۱۰.۱۵ میلیارد دلار
۷ Uniswap Ethereum صرافی غیر متمرکز ۸.۳ میلیارد دلار
۸ Yearn.finance Ethereum دارایی ۴.۱۵ میلیارد دلار
۹ SushiSwap Ethereum صرافی غیرمتمرکز ۲.۸۵ میلیارد دلار
۱۰ Liquity Ethereum وام‌دهی ۲.۵ میلیارد دلار

میزان سرمایه قفل شده چه کمکی به تأمین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز می‌کند؟

برای صرافی‌های غیرمتمرکز، TVL فقط یک معیار برای سنجش قدرت یک پروژه نیست! بلکه پارامتری بسیار فراتر و حیاتی‌تر است.

این معیار برای صرافی‌های غیرمتمرکز، مستقیماً با تأمین نقدینگی این صرافی‌ها در ارتباط است. هرچه TVL بالاتر باشد، میزان توکن‌هایی که سرمایه‌گذاران برای تأمین نقدینگی این صرافی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز بالاتر خواهد بود.

بنابراین، کاربران صرافی‌هایی از این دست، دیگر با مشکلات مربوط به کم بودن نقدینگی، دست و پنجه نرم نخواهند کرد.

بر همین اساس، تأمین‌کنندگان نقدینگی با قفل کردن سرمایه خود، به کارکرد هر چه بهتر صرافی‌ها کمک می‌کنند و صرافی‌ها هم به عنوان پاداش، مقداری از کارمزد‌های صرافی را به این افراد می‌دهند.

میزان پاداشی که تأمین‌کننده نقدینگی دریافت می‌کند مستقیماً به جفت‌ارزی که نقدینگی آن را تأمین می‌کند و مقدار تقاضایی که برای معامله آن جفت ارز در صرافی وجود دارد بستگی دارد.

TVL، معیاری برای سنجش رشد دیفای (Defi) از ابتدا تا کنون

همان‌طور که می‌دانید، میزان سرمایه‌ای که در یک اکوسیستم مانند دیفای یا هر اکوسیستم دیگری قفل می‌شود، نشان‌دهنده مقبولیت عمومی و اعتماد سرمایه‌گذاران به آن اکوسیستم یا آن پروژه است. بر همین اساس، رشد این معیار نشان‌دهنده رشد آن اکوسیستم یا آن پروژه است.

از اوایل ژانویه سال ۲۰۲۱ تا اواسط می همین سال یعنی در حدود ۵ ماه، مقدار TVL اکوسیستم دیفای از حدود ۲۱ میلیارد دلار به نزدیک ۱۵۸ میلیارد دلار رسیده است!

این رشد در دیفای، همزمان بود با رشد بسیاری از ارز‌های موجود در بازار رمزارز‌ها. در این مدت، بسیاری از رمزارز‌ها سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساندند.

معیار TVL در سال ۲۰۲۰ برای اکوسیستم دیفای چیزی حدود ۶۰۲ میلیون دلار بود. این مقدار در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۸۰ میلیارد دلار رسید! این یعنی ۳۴۰۰ درصد رشد در کمتر از یک سال!

میزان سرمایه قفل شده

آیا فعالیت به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی، صرفه اقتصادی دارد؟

رشد انفجارگونه TVL به ما نشان داد که اکوسیستم دیفای آمده است تا بماند و به احتمال زیاد رشد‌های بیشتری نیز در پیش خواهد داشت. بنابراین فعالیت به ‌عنوان تأمین‌کننده نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز که جزوی از اکوسیستم دیفای هستند، کاری عاقلانه به حساب می‌آید.

فعالیت به عنوان یک تأمین‌کننده نقدینگی بر خلاف اسم آن اصلاً کار سختی نیست! شما با استیک کردن توکن‌های خود، در واقع اقدام به تأمین نقدینگی در صرافی مورد نظر کرده‌اید! توکن‌هایی که شما استیک می‌کنید، برای مبادلات جفت‌ارز‌های مربوط به آن توکن در صرافی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته قبل از هرچیز تحقیق و اطمینان از اعتبار و صحت عملکرد صرافی غیرمتمرکزی که مدنظر دارید، لازم است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام. خیلی مقاله مفید و کاملی بود. لطفاً در مورد نحوه استیک کردن ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ هم مقاله تهیه کنید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا