ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

تقاضای بیت کوین ETF در حول نصف شدن بیت کوین منفی می شود

ETF های بیت کوین نقطه ای در ابتدا ورودی هایی را ثبت کردند که به طور قابل توجهی از خروجی استخراج روزانه پیشی گرفت، اما به نظر می رسد تقاضا کند شده است.

تقاضا برای جدیدترین محصولات سرمایه گذاری بیت کوین در حالی کاهش می یابد که اولین ارز دیجیتال جهان چهارمین رویداد “نصف شدن یا هاوینگ” خود را پشت سر گذاشت.

۱۱ ETF بیت کوین نقطه ای که در ژانویه توسط تنظیم کننده های ایالات متحده تأیید شد، مجموعاً بیش از ۱۳ میلیارد دلار جریان ورودی را ظرف چند ماه پس از راه اندازی مدیریت کردند. ETF های طلا سال ها طول کشید تا همین کار را انجام دهند.

در اوج خود، ETF های بیت کوین نقطه ای تا ۱ میلیارد دلار در جریان خالص روزانه مشاهده کردند – نتیجه سرمایه گذاران نهادی که سرمایه گذاری های خود را از Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) به ETF های جدید تخصیص دادند.

نصف شدن بیت کوین یک رویداد مهم در جدول زمانی بیت کوین در نظر گرفته می شود که تقریباً هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد و پاداش بلاک را برای ماینرها به نصف کاهش می دهد.

بنابراین، مقدار BTC جدید اضافه شده به بازار روزانه به نصف کاهش می یابد. نصف کردن پاداش بلوک را از ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش داده است.

کاهش جوایز و تقاضای بالا برای BTC از طریق ETF باعث شد بسیاری از کارشناسان بازار شوک عرضه را پس از نصف شدن ۲۰ آوریل پیش بینی کنند.

با این حال، پس از هفته‌ها جریان‌های خالص مثبت متوالی به صندوق‌های ETF بیت‌کوین، به نظر می‌رسد تقاضا برای محصولات در حال کاهش است.

آیا ژئوپلیتیک برای خروج ETF بیت کوین مقصر است؟

در حالی که بسیاری از تحلیلگران بازار پیش بینی کردند که جریان خروجی GBTC به زودی خشک می شود زیرا موسسات سهام GBTC را برای فروش تمام می کنند، جریان ورودی به ETF اکنون منفی شده است.

قبل از نصف شدن بیت کوین، ETF های نقدی بیت کوین چندین روز متوالی خروجی خالص از صدها میلیون دلار را ثبت کردند.

با این حال، علیرغم رکود فعلی، جاگ کونر، رئیس مشتقات در Bitfinex، معتقد است که تقاضا برای ETF پس از نصف شدن افزایش خواهد یافت.

کاهش در جریان ورودی و خروجی قابل توجه با رویداد نصف شدن مرتبط نیست، بلکه با کاهش فعلی SPX و نزدک و تنش های ژئوپلیتیکی مرتبط است.

ETF های بیت کوین یک “سرمایه گذاری جایگزین” یا بخش کوچکتری از سبدهای سرمایه گذاری بزرگ TradFi [مالی سنتی] هستند. وضعیت فعلی احتمالاً محصول تعادل مجدد ریسک در آن پرتفوی ها و کاهش قرار گرفتن در معرض دارایی های پر خطر است.

کونر اضافه کرد که افزایش چشمگیر بیت کوین از ژانویه ۲۰۲۴ نه تنها به دلیل تایید ETF بلکه به دلیل گمانه زنی های فعالان بازار در مورد تاثیر ETF های لحظه ای بر قیمت بیت کوین بود.

بنابراین، “ما انتظار داریم که تثبیت جریان ها منجر به بازگشت گمانه زنی ها در مورد افزایش صعودی جریان ها شود، در حالی که ما به شرایط بازار روند صعودی باز می گردیم.”

تئوری شوک عرضه بیت کوین در پشت سر قرار می گیرد

سه ماه اول ورود نقدی ETF بیت کوین بین سه تا ۱۰ برابر عرضه روزانه ماینینگ ۹۰۰ بیت کوین بود. تقاضای بالای ETF و خرید سنگین از غول های نهادی مانند MicroStrategy بسیاری از تحلیلگران بازار را به پیش بینی شوک عرضه پس از نصف شدن سوق داد.

یک گزارش Bybit پیش‌بینی کرد که ذخایر بیت‌کوین در صرافی‌ها ممکن است ظرف ۹ ماه پس از نصف شدن بیت‌کوین خشک شود، در حالی که سایر تحلیل‌گران یک بازه زمانی شش ماهه را پیش‌بینی کردند.

بر اساس داده های به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت تحلیلی CryptoQuant، عرضه بیت کوین در صرافی های متمرکز تا ۱۶ آوریل به ۱.۹۴ میلیون بیت کوین کاهش یافت.

کی یانگ جو، مدیر عامل CryptoQuant، پیش‌بینی مشابهی انجام داد و گفت که بیت کوین ممکن است با یک شوک عرضه شدید «طی شش ماه» پس از نصف شدن مواجه شود.

اما، در هفته سوم آوریل، تقاضای ETF کاهش یافته و به طور متوالی به خروجی خالص روزانه رسیده است. تقاضا برای ETF ها در پایان ماه مارس با رکود مواجه شد، زمانی که بیت کوین اولین هفته خروج خالص خود را دید.

جریان شبکه تاریخی بیت کوین ETF

یانگ اظهار داشت که اگر قیمت بیت کوین به سطوح حمایت بحرانی نزدیک شود، در صورتی که نهنگ های جدید – عمدتاً خریداران ETF – بر اساس هزینه زنجیره ای ۵۶۰۰۰ دلاری داشته باشند، ممکن است تقاضا برای ETF ها دوباره افزایش یابد.

مبنای هزینه یک سرمایه‌گذاری، کل مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه به‌علاوه هر کمیسیون یا هزینه‌های مربوط به خرید است.

کونر افزود که مردم اغلب دارندگان بلندمدت با مقدار قابل توجهی از عرضه را نادیده می گیرند. وی با بیان اینکه ممکن است در مراحل بعدی چرخه فعلی نیز توزیع عمده ای از دارندگان بلندمدت وجود داشته باشد، توضیح داد:

“تقاضا برای ETF های بیت کوین نقطه ای برای همه حساب ها بی سابقه است، اما یک معیار واحد نمی تواند تقاضا برای خود بیت کوین را اندازه گیری کند. با این حال، کاهش بازار به اندازه کافی شواهد نشان می دهد که تقاضا در حال حاضر به صورت مطلق از عرضه بیت کوین پیشی نمی گیرد.”

در حالی که تقاضای ETF کاهش یافته است، علاقه باز به گزینه های بیت کوین افزایش یافته است، که به این معنی است که سرمایه گذاران خرید و نگهداری در حاشیه منتظر هستند در حالی که سرمایه گذاران متمرکز بر نوسانات جای آنها را می گیرند.

Josef Tětek، سفیر بیت کوین در سازنده کیف پول سخت افزاری Trezor، گفت که ETF ها لزوماً به معنای تقاضای سازمانی نیستند.

طبق مقررات ایالات متحده، ETF ها هم برای موسسات و هم برای سرمایه گذاران خرد در دسترس هستند. بنابراین، گمانه زنی در مورد تأثیر و تأثیر نسبی محرک های مختلف تقاضا در کوتاه مدت غیرممکن است.

با نگاهی بلندمدت و رویگردانی از بازارهای ایالات متحده، تقاضای فزاینده ای برای بیت کوین در کشورهای سراسر جهان وجود دارد، زیرا ارزهای فیات به عنوان یک ذخیره قابل اعتماد ارزش و حتی در برخی کشورها به عنوان یک وسیله مبادله قابل دوام با شکست مواجه می شوند.

تصور شوک عرضه پس از نصف شدن در بیشتر ماه های فوریه و مارس به دلیل جریان های سنگین ورودی به ETF های نقدی با وجود خروجی های GBTC و قیمت های جدید BTC رایج بود.

با این حال، تنها چند روز قبل از نصف شدن، جریان ETF منفعل شد و قیمت BTC نیز تقریباً ۱۰ درصد از بالاترین سطح تاریخ کاهش یافت و بسیاری را بر آن داشت تا در کوتاه مدت تئوری شوک عرضه خود را تجدید نظر کنند.

با این حال، برخی از کارشناسان خوشبین هستند که با بهبود شرایط بازار پس از نصف شدن، تقاضای ETF BTC به بالاترین حد خود برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا