ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

DeFi (دیفای) چیست؟ هر آن چه که باید درباره دیفای بدانید

با توجه به افزایش استفاده از واژه DeFi در فضای بلاک چین و ارز دیجیتال, خصوصا اتریوم, بر آن شدیم تا در این نوشته مفهوم دیفای را به زبان خیلی ساده توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

بازار مالی سنتی به شدت متمرکز است. واژه متمرکز در این جا به این معناست که مسئولین درباره پول یک کشور تصمیم می‌گیرند و آن را از طریق بانک‌ها کنترل می‌کنند. به عبارتی کنترل جریانات مالی یک کشور به طور متمرکز در اختیار مسئولین آن کشور است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند چقدر پول چاپ کنند، آن‌ها تصمیم می‌گیرند جریان و عرضه پول‌ها چطور باشد و … . مردم نیز در سیستم مالی حاکم بر دنیا، اختیار دارایی خود را برای دریافت سود به نهاد‌هایی مانند بانک‌ها می‌دهند. مشکل چنین سیستمی این است که کنترل سیستم مالی به طور متمرکز در اختیار یک سری افراد است و این متمرکز بودن قدرت ریسک را بسیار بالا می‌برد.

شاید برخی در مقابل این نگرش مخالف باشند، لذا اجازه دهید یک مثال در این زمینه ذکر شود:

اگر افرادی که در هسته مرکزی سیستم مالی متمرکز هستند به منظور مقابله با یک بحران مالی اقدام به چاپ بی‌رویه پول کنند چه می‌شود؟ به هر حال آن افراد تصمیم‌گیرنده هم انسان هستند و ممکن است اشتباه کنند. یک مثال بارز در این زمینه کشور ونزوئلا است. هنگامی که قیمت نفت کاهش یافت، این کشور با اتخاذ سیاست ضعیف در قبال این مسئله اقدام به چاپ بی رویه پول برای فرار از بحران مالی کرد. نتیجه چه شد؟ تورم سالانه ۱ میلیون درصدی!

بحران مالی ونزوئلا

                                                            بحران مالی ونزوئلا

آیا ارزهای دیجیتال راه حل مناسبی برای تمرکززدایی است؟

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت کاملا امن و بدون نیاز به واسطه مانند بانک‌ها معامله کرد. این امر باعث کنترل کامل کاربر بر دارایی‌هایش می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که ارزهای دیجیتال هنوز به صورت واقعی نتوا‌نسته‌اند سیستم مالی سنتی را غیرمتمرکز کنند، بلکه در حال حاضر صدور ارزهای جدید و نگه‌داری آن‌ها غیرمتمرکز است. به عنوان مثال، میلیون‌ها ماینر در سطح دنیا به طور همزمان در حال استخراج بیت کوین هستند و این یعنی تولید و صدور بیت کوین بسیار غیرمتمرکز است.

دیفای – DeFi چیست؟

DeFi مخفف کلمه Decentralized Finance و به معنای سیستم مالی غیرمتمرکز است که شامل دارایی‌های دیجیتال، پروتکل‌ها، قرارداد‌های هوشمند و نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین می‌باشد.

با توجه به انعطاف‌پذیری و مقدار پیشرفت و توسعه، اتریوم در حال حاضر بهترین گزینه برای پیاده سازی DeFi است. البته اتریوم تنها پلتفرم بلاکچین قادر به پیاده‌سازی DeFi نیست.

دیفای – DeFi را یک اکوسیستم مالی باز تصور کنید که در آن می‌توانید ابزار و سرویس‌های مالی ریز و درشتی را به صورت غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین توسعه دهید. از آنجا که این برنامه بر بستر بلاکچین خواهد بود، شما به راحتی قادر به ترکیب، اصلاح و یکپارچه کردن این سرویس‌ها خواهید بود، دقیقا مانند سر هم کردن یک لِگو! به عنوان مثال در حال حاضر شبکه بلاکچین اتریوم برنامه‌های جذابی را مانند سیستم بانکی غیرمتمرکز، سیستم پرداختی غیرمتمرکز، سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز و …. در خود جای داده است و همه به هم متصل هستند!

money-lego

                                                 DeFi دقیقا مانند یک لگو عمل می‌کند

مزیت‌های DeFi چیست؟

دیفای – DeFi در یک کلمه کنترل کامل سیستم مالی و دارایی‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اگرچه بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های مالی نوین قول داده‌اند که کنترل بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند، اما واقعیت این است که شما باز هم به آن‌ها اعتماد دارید و مدیریت سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. هدف DeFi برگرداندن کنترل کامل بر روی دارایی‌های کاربران است، چیزی که به لطف بلاکچین و خاصیت تمرکززدایی آن امکان پذیر است.

در سیستم DeFi، هر کس می‌تواند به تنهایی دارایی‌های خود را به صورت کاملا امن ذخیره، معامله و یا سرمایه‌گذاری کند و سودی به مراتب بیشتر از سیستم مالی سنتی فعلی را کسب کند. از آن‌جا که تمام این سیستم به صورت همتا به همتا است و واسطه‌ای وجود ندارد، کنترل کامل دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایتان در اختیار خود شما خواهد بود.

اتریوم و DeFi

اتریوم در حال حاضر پیشتاز DeFi است. با ارائه اتریوم ۲، قابلیت این بلاک چین برای میزبانی از DeFi بهبود خواهد یافت. در حال حاضر برنامه‌های مالی متعددی بر بستر اتریوم وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید:

eth-defi

                                                       دیفای – DeFi در بستر اتریوم

این برنامه‌ها شامل: سیستم‌های پرداخت، صرافی‌ها، زیرساخت‌ها، بازار مشتقه، سرویس بیمه، سرویس اعتباری وام‌دهی و…. می‌باشد. رقبای اتریوم در بحث DeFi ایاس و ترون هستند که سرعت تراکنش و مقیاس‌پذیری بالاتری را ارائه می‌دهند.

از اینکه با فیماچارت همراه هستید سپاس گذاریم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا